- Den anden er ’tilpasset’. Vi skal ikke købe en færdiglavet reboardingstrategi, men stikke fingeren i jorden og mærke, hvordan den enkelte har det – fordi erfaringerne er så helt utroligt forskellige.
- Den sidste er ’respektfuldt’. At få folk bedst muligt tilbage ved at udvise respekt for og lytte interesseret til deres erfaringer med at få det til fungeret hjemme i over et år fremfor bare at sige: ’Nu er vi tilbage, vi kører som før’. Den ’one size fits all’-model bliver ikke min strategi.
Kan se potentialet for konflikter
Morten Bergulf forudser også, at han som mellemleder kommer til at stå i krydspresset mellem medarbejdernes individuelle ønsker og virksomhedens overordnede behov. Konkret planlægger han 1:1-samtaler med alle medarbejdere for at tage temperaturen hos hver enkelt og få et overblik over den samlede stemning.
- Så kan jeg bedre tilpasse det organisationens strategi. Og jeg tror, at vi virkelig skal passe på med ikke at love noget, vi ikke kan holde. Så snakken handler ikke om, ’hvad vil du gerne – hvordan kan jeg bedst muligt opfylde dine ønsker’, men om at få viden om den enkeltes ønsker og så finde ud af, hvad der kan lade sig gøre. Som leder er jeg forberedt på, at der potentielt ligger konflikter her.
To områder vil være anderledes
På to områder er Morten Bergulf sikker på, at alle hurtigt vil mærke forskelle i arbejdslivet post-corona.
- De virtuelle møder er blevet skarpere, de starter til tiden, og vi taler ikke i munden på hinanden. Det skal vi holde fast i, der hvor møderne egner sig til det. Og så roen og muligheden for fordybelse ved at arbejde hjemme. Kan det ikke lade sig gøre, må vi se på, hvordan vi kan skabe den ro på arbejdspladsen. Vi skal også vænne os til at være sammen med kollegerne igen efter at have været selvledende så længe. At komme ind og agere i et fællesskab igen kræver tilvænning, vi som ledere skal være med til at facilitere.