Hvor der er mennesker, er der konflikter. Ikke fordi vi er skabt til at lave ballade, men fordi vi er forskellige. Dette enkle faktum, som også kaldes mangfoldighed, og som besynges i virksomheders formelle værdigrundlag, stillingsannoncer og festtaler, men som kan glemmes i en travl hverdag.
At vi er forskellige betyder, at de andre ikke tænker ligesom dig, og er du deres leder må du gøre dig umage for at lytte og være nysgerrig, før du dømmer andres synspunkter og adfærd. Som leder skal du stille krav og træffe beslutninger, og du kan ikke altid være populær. Du må være forberedt på modstand. Du må være i stand til at sige nej og ja på de rette tidspunkter, ligesom det er din ret, og også din pligt, at give andre mennesker kritik, når normer for adfærd, kvalitet, omgangstone mv. ikke opfyldes.
Som leder har du manges øjne på dig, og du er selv udsat for kritik. At håndtere konflikter, også mellem medarbejdere indbyrdes, på en måde, der ikke krænker andre mennesker, er en ledelsesopgave. En opgave, som er uløseligt forbundet med at være god til at kommunikere tydeligt og respektfuldt, jf. dette punkt andetsteds.
Spørgsmål til refleksion:
- Hvad er dine erfaringer med at håndtere konflikter?
- Hvilke typer af konflikter af lettere hhv. sværere for dig at håndtere?
- Hvordan reagerer du på at være i konflikt?