Ikke alle persondata kan slettes
Det er ikke alle personoplysninger, du kan få slettet på en arbejdsplads. Lovgivningen betyder fx, at arbejdsgiver skal gemme lønoplysninger i forhold til indberetningen til Skat. Også selvom oplysningerne er gamle. Offentlige arbejdsgivere kan også i nogle tilfælde have begrænsede muligheder for at slette oplysninger i personalesager pga. offentlighedsloven.
Du kan heller ikke umiddelbart få slettet oplysninger, som en arbejdsgiver kan få brug for i forbindelse med en afskedigelsessag, og som er nødvendige for at fastlægge et eventelt retskrav som følge af afskedigelsen. Det samme gælder, hvis du har haft en arbejdsulykke, hvor oplysningerne kan være nødvendige for at behandle en evt. erstatning som følge af ulykken.
Hvis der er gået lang tid siden afskedigelsen eller ulykken, og du har mistet muligheden for at rejse en sag, fordi du har udvist passivitet, har arbejdsgiver imidlertid ikke et sagligt argument for at gemme oplysningerne. Medmindre det er lovpligtigt.
Offentlige arbejdsgivere kan dog i nogle tilfælde have begrænsede muligheder for at slette oplysninger i personalesager på grund af offentlighedsloven.