Formelle krav til en advarsel
De formelle krav til en advarsel er ikke beskrevet i funktionærloven eller anden lovgivning, men følger af retspraksis.
En advarsel skal være klar og utvetydig. Det skal klart fremgå, hvilken adfærd, medlemmet skal ændre. Det kan fx være, at medlemmet ikke møder til tiden eller ikke udfører bestemte arbejdsopgaver godt nok. Hvis advarslen fx består i, at medlemmet er "for sjusket", er den så vag, at medlemmet ikke har mulighed for at vide, hvad han/hun skal gøre ved det.
Advarslen skal konkret angive, hvordan medlemmet kan rette op på den kritiserede adfærd.
Det skal også klart fremgå, hvad konsekvensen er, hvis medlemmet ikke ændrer adfærd.
Arbejdsgiver skal give en passende frist til at rette op på den kritiserede adfærd. Fristens længde afhænger af karakteren af forseelsen. Gives der fx en advarsel for at komme for sent, skal denne adfærd ændres med øjeblikkelig virkning, mens en advarsel, der går på kvaliteten i sagsbehandlingen, vil kræve en passende periode til at rette op på forholdet.
Advarslen bør være skriftlig, og der bør stå, hvilken periode den gælder for.
Endelig skal der partshøres i henhold til forvaltningsloven. Det betyder, at medlemmet, på baggrund af en skriftlig redegørelse fra arbejdsgiveren, skal have mulighed for at udtale sig, før der træffes endelig afgørelse om advarsel.
Djøf giver gerne medlemmet (og/eller TR) sparring om høringssvaret.
Advarslen skal leve op til ovenstående krav, for at den kan anvendes af arbejdsgiver i forhold til en eventuel afskedssag, men det er ikke dit ansvar som TR, at arbejdsgiver overholder disse krav. Formelle fejl kan svække advarslens betydning, og Djøf vil i forbindelse med en eventuel afskedssag, om muligt, bruge dette forhandlingsmæssigt.