Djøf om Finanslov 2024: Administrative opgaver og ressourcer skal følges ad

Regeringens forslag til Finanslov for 2024 indeholder et forslag om at skære i statens administration. Frem til 2027 skal der årligt skæres 400 millioner kroner på den statslige administration.

31.08.2023

- Ingen – heller ikke Djøf – ønsker unødvendigt bureaukrati og overflødig administration. Men en årlig besparelse løser ikke i sig selv problemet. Det er nødvendigt med politiske beslutninger om, hvilke opgaver, der ikke længere skal løses. Der skal være balance mellem opgaver og ressourcer og allerede i dag ser vi et stort arbejdspres og stressniveau, pointerer Sara Vergo, formand for Djøf, og fortsætter:

- Det er ikke rimeligt overfor hverken borgere, virksomheder eller administrativt ansatte bare at køre en grønthøster gennem den offentlige administration. Det vil føre til yderligere arbejdspres på medarbejderne og dermed længere sagsbehandlingstider og ringere lovkvalitet.

- Der bliver ikke ansat medarbejdere i den offentlige sektor, hvis der ikke er brug for deres arbejdskraft til at løse de opgaver, regeringen og Folketinget har besluttet. God administration er nødvendigt for en effektiv og professionel offentlig sektor, der bidrager til et velfungerende samfund. Så hvis regeringens forslag til Finanslov for 2024 og årene frem bliver vedtaget, vil det helt uundgåeligt få konsekvenser for medarbejderne og hvordan opgaverne kan blive løst, siger Sara Vergo.