ESG bør ikke reduceres til rituel rapportering, men skal bruges strategisk

Vi kommer ikke uden om det. ESG er den nye virkelighed for virksomhederne. Fra 2024 skal alle store virksomheder ifølge nye EU-regler afrapportere, hvad de gør for at være bæredygtige.

22.06.2023

Af Anne Bach Waagstein, formand Djøf Privat og næstformand for Djøf

Vi kommer ikke uden om det. ESG er den nye virkelighed for virksomhederne. Fra 2024 skal alle store virksomheder ifølge nye EU-regler afrapportere, hvad de gør for at være bæredygtige – inden for grøn omstilling (E), hvordan de tager ansvar for mennesker (S), og hvordan de bedriver god selskabsledelse (G).

Det er omfattende krav, som også vil berøre små og mellemstore virksomheder, når de store virksomheder skal redegøre for alle dele af værdikæden.

ESG-rapportering er et godt værktøj til at sætte skub i den bæredygtige omstilling, fordi virksomhederne skal vise ikke bare hvorfor, men også hvordan de agerer ansvarligt. I Djøf oplever vi, at virksomhedernes samfundsansvar fylder mere og mere for vores medlemmer, når de skal vælge arbejdsplads.

Virksomhedernes arbejde med ESG er derfor ikke kun vigtigt for forretningen i forhold til investorer, aktionærer og kunder, men i lige så høj grad i kampen om at rekruttere og fastholde de bedste talenter.

ESG skal være et aktivt redskab

I Djøf er vi optaget af alle tre områder af ESG. Men det er klart, at vi som fagforening er særligt optaget af S’et, og hvordan vi sikrer socialt ansvarlige arbejdspladser, som giver lige muligheder og ordentlige arbejdsvilkår gennem hele værdikæden.

ESG er ved at omkalfatre virksomhedernes forretningsmæssige raison d’etre – akkurat som vi tidligere har set med digitalisering. ESG er den nye målestok og valuta for ansvarlig værdiskabelse. Derfor er det vigtigt, at virksomhederne er klar til de omfattende krav, der snart bliver den nye normal.

ESG bør ikke reduceres til rituel rapportering og tørre tjeklister, men skal bruges strategisk til at understøtte fremvæksten af flere bæredygtige og socialt ansvarlige virksomheder, der kan bidrage med nye løsninger på fremtidens samfundsmæssige udfordringer. Vi bevæger os i et felt imellem compliance (risikoperspektivet) og commitment (det politiske og forretningsmæssige perspektiv).

For give et skub i den retning har Djøf har nedsat et uafhængigt ESG-panel med 40 af Danmarks førende ESG-kapaciteter. Panelet skal undersøge og understøtte dansk erhvervslivs arbejde med ESG og den samfundsmæssige betydning heraf. Panelet skal med andre ord – ud fra en samfundsfaglig vinkel – bidrage til at kvalificere samtalen om, hvordan vi omstiller vores samfund.

For hvad står i dag i vejen for at træffe bæredygtige beslutninger i virksomhederne? Hvordan prioriterer virksomhederne mellem E, S og G? Hvordan undgår vi, at ESG bliver en bureaukratisk byrde, men snarere en kærkommen løftestang og forretningsmæssig igangsætter? Det er blot et lille udpluk af det, som panelet skal give sig i kast med.

Regeltsunami eller håndsrækning?

I Djøf organiserer vi mange medlemmer, som dagligt arbejder med ESG og bæredygtighed. De hjælper virksomhederne med at få styr lovgivningen og regel-barrierer for omstilling til bæredygtighed.

De udvikler grønne regnemodeller og standarder for bæredygtige investeringer og hjælper virksomhederne med at implementere bæredygtige tiltag, f.eks. inden for grøn omstilling, menneskerettigheder, diversitet og inklusion. Det gør de i tæt samarbejde med mange andre faggrupper som led i at drive den bæredygtige omstilling af vores samfund.

Man kan se ESG som en regeltsunami. Men man kan også se det som en venlig, men bestemt håndsrækning til den nødvendige omstilling af vores samfund. I Djøf er vi klar til at tage vores del af ansvaret for en bæredygtig omstilling, meget gerne i et tværfagligt samarbejde, hvor vi løfter i flok.

Per Jørgensen