FOA, Ældre Sagen & Djøf: Flere gode år på arbejdsmarkedet – men hvordan?

Presseinvitation: FOA, Ældre Sagen og Djøf inviterer til konference om seniorer på arbejdsmarkedet. Det foregår onsdag den 13. september fra kl. 10-13.

04.09.2023

Arbejdsmarkedet skriger på arbejdskraft. Lige nu og i fremtiden. Det er planen, at en pæn del af den arbejdskraft skal komme som følge af den stigende pensionsalder.

Men hvad kræver det at skabe de bedst mulige rammer for et godt og langt arbejdsliv?

Det er Helena Mikkelsen, forbundssekretær i FOA, Bjarne Hastrup, administrerende direktør for Ældre Sagen og Sara Vergo, formand for Djøf, gået sammen om at finde ud af og inviterer i fællesskab til konference om emnet onsdag den 13. september fra 10–13.

Der er i skrivende stund små 150 deltagere til konferencen fra bl.a. Christiansborg, faglige organisationer, arbejdsgivere, civilsamfund mv. På konferencen deltager blandt andet beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen, økonom og professor Torben M. Andersen samt en række partiledere og ordførere fra Christiansborg, blandet andet Morten Messerschmidt (DF), Thomas Skriver Jensen (S), Charlotte Munch (DD) og Karsten Hønge (SF).

Tilmelding kan ske via dette link. Konferencen finder sted hos Ældre Sagen, Snorresgade 17-19, 2300 København S.

60+ står for væksten i fremtidens arbejdsstyrke

Ifølge fremskrivninger vil der i 2050 være 200.000 flere 60+ årige i arbejdsstyrken end i dag. Samtidigt vil der være et lille fald i gruppen af personer fra 17-59 år. På den baggrund er det afgørende, at vi lykkes med at fastholde arbejdsmarkedets mest erfarne. DREAM, Socioøkonomisk fremskrivning 2022

Ledighed sidst i arbejdslivet kan føre til tilbagetrækning 6 ud af 10 seniorer der var ledige sidst i arbejdslivet angiver, at netop arbejdsløsheden helt eller delvist var årsagen til, at de forlod arbejdsmarkedet. Danmarks Statistik for Ældre Sagen

Der er en stigning i antallet af seniorer, der har oplevet diskrimination 45 procent af de ledige over 50 har oplevet diskrimination på arbejdsmarkedet i 2022. Tallet er steget fra 27 procent i 2018. Blandt de beskæftigede over 50 er tallet steget fra 5 til 9 procent. Nationalt Forskningscenter for Arbejdsmiljø