Fremtidens vindere bliver de virksomheder, der tager ESG alvorligt

Djøf lancerer nu et ekspertpanel med 40 af landets førende profiler inden for ESG. Djøf ønsker med panelet at bidrage aktivt til at gøre ESG til et værktøj, der skaber mere bæredygtige virksomheder og arbejdspladser målt på E (grøn omstilling), S (ansvar for mennesker) og G (god ledelse).

14.06.2023

Djøfs ESG-panel skal støtte virksomhederne i den bæredygtige omstilling, der bliver afgørende for deres konkurrenceevne i fremtiden, forklarer formand for Djøf Privat og næstformand i Djøf, Anne Waagstein, der til daglig er chef for samfundsansvar og ESG hos Poul Schmith/Kammeradvokaten:

- I Djøf ser vi, at virksomhedernes samfundsansvar fylder mere og mere for vores medlemmer, når de skal vælge arbejdsplads – og det gælder både de unge og de erfarne. Virksomhedernes arbejde med ESG er derfor ikke kun forretningskritisk for deres investorer, aktionærer, forbrugere og kunder, men i lige så høj grad i kampen om at kunne rekruttere og fastholde de bedste kandidater på markedet.

Fra den 1. januar 2024 skal alle store virksomheder ifølge et EU-direktiv rapportere på ESG. Dvs. data om miljø- og klimaaftryk, virksomhedernes sociale ansvar og styring af virksomheden. Kravene vil også påvirke små og mellemstore virksomheder, når større virksomheder efterspørger ESG-data fra underleverandører.

- Selvom ESG-rapportering med rette kan opleves som en regel-tsunami, så vil jeg tillade mig at vende den om og se det nye direktiver som en venlig, men bestemt håndsrækning til vores planet. Derfor er det også vigtigt, at ESG ikke isoleres eller reduceres til en rituel rapporteringsøvelse, men bliver et aktivt redskab for forandring og gode processer i virksomhederne. Den udvikling vil vi med Djøfs ESG-panel gerne tage medansvar for og bidrage til, siger Anne Waagstein, formand for Djøf Privat.

Djøfs ESG-panel består af 40 af landets dygtigste ESG-kapaciteter, der til dagligt arbejder med ESG-rapportering og bæredygtighed i virksomheder, pensionskasser, konsulenthuse og forskning. For ingen virksomhed kommer i fremtiden uden om ESG, siger Gry Möger Poulsen, Sr. Director, Head of ESG Strategy and Intelligence hos Novo Nordisk og nyudnævnt forperson for Djøfs ESG-panel:

- Min vision er først og fremmest at forene et større socialt og miljømæssigt ansvar med god forretning. Når det kommer til ESG, er transparens og ansvarlighed mine ledestjerner. Vi skal vise både det, der er svært, og det, der går godt.

Panelet skal løbende vurdere forskellige aspekter af ESG og stille skarpt på udfordringer og muligheder.

- Forventningerne til virksomheders samfundsansvar vokser. Flere og flere virksomheder bringer ESG helt tæt på kerneforretningen og øger investeringerne i bæredygtighed. For som virksomhed kan man gå glip af gode forretningsmuligheder, hvis ikke man tager ESG seriøst. Det er simpelthen risikabelt at ignorere ESG. Derfor er det relevant at bruge alt den viden, der ligger hos ESG-eksperterne langt mere aktivt. Det kan panelet forhåbentligt bidrage med, siger Gry Möger Poulsen, forperson for Djøfs nye ESG-panel.

Læs mere om Djøfs ESG-panel her

For yderligere kommentarer fra Anne Waagstein og Gry Möger Poulsen kontakt mediechef Helle Slejborg, dk¤djoef¤hsl, tlf. 29 73 47 43.

Djøf Privat varetager interesser for 31.000 privatansatte medlemmer med og uden lederansvar samt selvstændige. Djøf har i alt 108.000 medlemmer med en bred vifte af fagligheder, der på forskellig vis spiller ind i ESG-området.