SU besparelser forringer de unges mobilitet

Regeringen vil fjerne de studerendes adgang til det fleksible SU-år. Det år, som ofte bliver brugt af studerende, som skifter uddannelse, bliver syge eller af andre gode grunde må bruge lidt længere tid på at gennemføre studiet. - Vi skal have de studerende ordentligt igennem deres uddannelse, og ikke hurtigst muligt, mener Sara Vergo, formand for Djøf og Anders Vile Michaelsen, forperson for Djøf Studerende.

19.12.2023

Regeringens SU-udspil betyder, at de studerende i fremtiden kun har adgang til SU til normeret tid.

- Det er en elendig idé, at regeringen snupper det fleksible SU-år: Det bliver primært brugt af unge, der skifter studie. Hvis det bliver fjernet, vil det presse de unge økonomisk – unge, som i forvejen er bange for at vælge forkert. Det er meget svært at se det kloge i, at den yngre generation igen-igen skal presses. Det må være vigtigere, at de studerende kommer ordentligt gennem deres uddannelse og ud på arbejdsmarkedet – ikke hurtigst muligt, Vi ved, at det fleksible SU-år hovedsageligt bliver brugt af studerende, som skifter uddannelse og som ikke er landet på rette hylde i første omgang. De studerende bliver i dag historisk hurtigt færdige med deres uddannelse. Derfor forstår jeg ikke, hvorfor man endnu en gang vil presse de studerende yderligere, siger Sara Vergo, formand for Djøf.

Hun mener, at regeringen risikerer at gamble med de studerendes trivsel og i sidste ende, hvor mange der gennemfører deres uddannelse:

- Vi ved, at størstedelen af dem, som bruger det fleksible SU-år, kommer fra ikke-akademiske hjem. Regeringens SU-reform vil derfor ramme socialt skævt. Vi risikerer at øge frafaldet hos dem, der ikke har adgang til økonomisk støtte hjemmefra, og derfor typisk må arbejde mere ved siden af studiet.

- Det fleksible SU-år er med til at sikre, at man som ung kan vælge om, uden at gældsætte sig for meget økonomisk. Livet er fuldt af omveje, også for de studerende. Vi har som samfund en interesse i, at de studerende ender på en uddannelse, de fagligt er glade for og trives i. Hvis vi fjerner den mulighed, risikerer vi at presse de studerende unødigt.

Sara Vergo pointerer, at det danske SU-system bidrager til, at alle unge kan tage den uddannelse, de har evner og motivation til, uafhængigt af forældrenes indkomst.

- SU’en er et centralt element i vores velfærdssamfund. Det er derfor også en helt forkert vej at gå at forringe de studerendes levevilkår. Vi risikerer at øge frafaldet hos dem, der ikke har adgang til økonomisk støtte hjemmefra, og derfor typisk må arbejde mere ved siden af studiet. Uddannelse er en grundsten i vores velfærdssamfund. Vi lever af viden – og det skal vi nok i endnu højere grad i fremtiden. SU’en har gennem årtier været afgørende for, at så mange unge som muligt kan tage den uddannelse, de brænder for og har evnerne til. SU’en sikrer et højt uddannelsesniveau og fremmer social mobilitet. Det skal vi værne om.

Allerede i dag har langt de fleste studerende brug for at arbejde ved siden af studierne eller optage lån for at få økonomien til at hænge sammen. Derfor er Anders Vile Michaelsen, forperson for de 24.000 medlemmer af Djøf Studerende, også bekymret for, hvad reformen vil betyde for de studerendes økonomi:

- Vi kan se, at mange studerende i forvejen er presset på deres økonomi. Vi skal sikre et økonomisk grundlag for os studerende gennem hele vores uddannelse, så vi kan koncentrere os om at studere. Forringelser vil kræve mere tid til studiejob og mindre tid til studierne og i sidste ende betyde tab af viden. Det er en forkert vej at gå, siger Anders Vile Michaelsen.