Oversæt dine kompetencer
I langt de fleste jobs er det grundlæggende de samme kompetencer, der efterspørges i den offentlige og private sektor – de kaldes bare noget forskelligt.
Det er derfor vigtigt, at du i din jobsøgning beskriver dine kompetencer, så de afspejler, om den stilling du søger er i det offentlige eller det private. Med de rigtige ord kan du altså signalere, at du har forståelse for den organisatoriske kontekst, du ser ind i.
Her er et udpluk af kompetencer, som du typisk skal oversætte, når du søger job i en anden sektor end den, du har mest erfaring fra.
Ordvalg i den offentlige sektor |
Ordvalg i den private sektor |
Borgerbetjening |
Kundeservice |
Borgerinddragelse |
Kundeundersøgelse |
Indstilling |
Salgsoplæg |
Notat |
Beslutningsgrundlag |
Politisk tæft |
Forretningsforståelse |
Sekretariatsbetjening |
Ledelsesrapportering |
Sagsgange |
Forretningsgange |
Sagsbehandling |
Administration/projektstyring |
Sagsfremstilling |
Business case |
Samfundsanalyse |
Markedsanalyse |
Undersøgelse |
Behovsanalyse |
Økonomistyring |
Business controlling |
Vær opmærksom på at bruge virksomhedens sprog når du skriver din ansøgning og cv. Gå ind på virksomhedens hjemmeside, og tag en tur på LinkedIn, hvor du ser på medarbejdernes linkedinprofiler:
- Hvad skriver de om dem selv?
- Hvilke arbejdsopgaver sidder de med?
- Hvilken baggrund har de? Uddannelsesmæssigt og sektor?
På den måde kan du få inspiration til, hvordan du bedst præsenterer dine ønskeopgaver og kompetencer i den konkrete virksomhed. Læs også headhunterens råd til ledere, der søger job i henholdsvis den offentlige og den private sektor.