]]>

5 gode råd til at kickstarte din karriere som freelancer

Der er mange årsager til at være freelancer: øget fleksibilitet, selvstændighed og skiftende faglige udfordringer. Uanset din årsag er der også mange fordele ved at være freelancer. Vi giver dig 5 gode råd til at kickstarte din freelance-karriere.

Vi lever i en digital økonomi – med et digitalt arbejdsmarked – hvor det aldrig har været lettere at finde gode freelance-stillinger. Mulighederne er blot nogle få klik væk og den digitale arbejdsstyrke lader sig ikke begrænse af geografiske grænser. Og så kræver det ikke det store startkapital at sætte et hjemmekontor op. Ofte har du blot brug for en pc, og så er du i gang.

Måske det er derfor, at freelancere er den hurtigst voksende andel af arbejdsstyrken i Europa. Ifølge det globale finansinstitut Morgan Stanley er antallet af freelance-professionelle fordoblet fra 2000 til 2014 og tendensen ses tydeligst blandt akademikere, hvor antallet af freelancere i Danmark i årene 2008-16 voksede fra 4.953 til 7.972, hvilket svarer til en stigning på godt 60% (kilde: JP Erhverv, 2019).

Èn ting er i hvert fald sikkert – fordelene er mange og markedet vokser. Vil du have et indblik i, hvorfor mange vælger at blive freelancere, kan du også læse Worksome’s Freelanceundersøgelse, der går i dybden med bevæggrundene bag, hvorfor så mange vælger at springe ud i en karriere som freelancer.

Er du nysgerrig omkring hvordan du selv kommer i gang, så læs med her og få de bedste råd til, hvordan du kickstarter din freelancekarriere og klæder dig selv på til at kunne konkurrere på det globale, digitale arbejdsmarked.

1. Selv-promovering er godt – og absolut nødvendigt som freelancer!

På freelance-markedet bliver du nødt til at markedsføre dig selv for at få ordrer i hus. Det kræver, at du investerer ressourcer i markedsføring, formår at bygge et professionelt netværk op og bruger tid på at finde kunder. Ellers kommer du ingen vegne. Og det er ikke nok ”bare” at lave et website, være til stede på sociale medier og have et par gode referencer. Disse ting er selvfølgelig også nødvendige, men det gør ikke, at kunderne strømmer til dig. Du bliver eksempelvis nødt til at tage stilling til:

Din social media-strategi

Du bør være til stede – og aktiv – på LinkedIn. Her skal du være i de grupper, der giver mening for det produkt eller den service, du sælger og så er det et spørgsmål om at være særdeles aktiv. Tag del i diskussioner og byd ind med din viden. Brug også facebook-grupper og eventuelt andre sociale medier, hvor du kan få dig selv og dine færdigheder på banen.

Direct marketing

Kan være en svær og grænseoverskridende manøvre, da det som regel involverer at sende uopfordrede forslag og tilbud til potentielle kunder. Du kan også gøre brug af det gode gamle ”kolde kanvas” kald. Det kræver mod, men det giver både god erfaring og ”hår på brystet” rent professionelt. Især som akademiker kan det være svært at sætte sig selv op til at sælge sig selv og – ofte – få afslag. Men det betaler sig og det er en god måde også at blive klog på sig selv og det, du tilbyder. Her er det vigtigt at kunne sit elevator-pitch.

Deltag i events

Uanset om det er konferencer eller mere uformelle møder, så er det en god idé at deltage i alt, hvad der sker inden for din branche. Her får du gode relationer, den nyeste viden og mulighed for at sælge dig selv.

Husk ikke at sætte for mange mål for dig selv i starten. Start med relationerne og at indhente viden, og så fokusér på salget bagefter, når du føler dig godt tilpas i situationen.

2. Brug freelance-websites og jobportaler

Det første, du bør gøre som ny freelancer, er at bygge en profil op på et freelance-website som f.eks. Worksome, Bonsai eller Freelancer. Her kan du finde freelance-opgaver inden for mange forskellige brancher og det er et godt sted at starte, hvis du bare vil se udbuddet af opgaver. På den måde får du en føling med udbud og efterspørgsel.

På freelance-portalen er det vigtigt at fokusere på at have en god profil og gode referencer. Du vil altid blive spurgt om eksempler på tidligere opgaver, du har løst, så du kan lige så godt have en liste parat. Det viser også, at du er forberedt og tager det seriøst.

Hvis du er ny på markedet og ikke har referencer endnu, så inkludér alt hvad du har af øvrig erfaring som f.eks. studiejobs eller dit primære fokus i dine studier. Jo mere konkret, jo bedre, selvfølgelig. En anden taktik kunne også være at skabe noget indhold selv, som du kunne referere til. Er du f.eks. jurist og ønsker at promovere dig selv som freelance-jurist med speciale i bolighandler, så lav en blog på LinkedIn, hvor du går i dybden med emnet. Eller kommer med en ny, frisk vinkel på det. Så har du allerede noget, du kan referere til.

Det kan også være en god idé at selv byde ind med et konkret forslag til at løse opgaven. Har du ikke de relevante referencer, kan du nemlig komme langt med at gå direkte i løsnings-mode og beskrive, hvordan du vil løse opgaven – og så påpege, at du ligger i den lave ende af prisskalaen, leverer høj kvalitet til tiden osv.

Derudover er det virkelig vigtigt at byde hurtigt, når der kommer en opgave på, som du vil kunne løse. Der er nemlig kamp om opgaverne.

Ud over de nye freelance-websites, er der også de klassiske job-portaler som Jobindex. Her kan du også søge på freelance-stillinger (ved at filtrere din søgning efter ”Freelance-konsulent”), selvom udbuddet ikke er så stort.

3. Skab godt content

Som en del af din markedsføring er det vigtig at fokusere på at skabe content af høj kvalitet. Det siger måske sig selv, men hvis du vil frem i verden som freelancer er det enormt effektivt, hvis du kan blive set som en thought leader på dit område.

Din inspiration kan du finde i de grupper, du deltager i online via sociale medier, eller i én af de konferencer, du har deltaget i. Det kan også være en konkret kunde-case. Så længe dit content er engagerende, professionelt og af høj kvalitet, så kommer du langt som ”thought leader”.

Et par tips kunne være at:

  • vælge én eller to online grupper, hvor du fokuserer på at skabe content. F.eks. en LinkedIn-gruppe
  • bruge gode billeder eller video så ofte du kan
  • prioritere kvalitet over kvantitet
  • positionere dig selv som en autoritet på området, altså en ”thought leader”, deltag også i debatter online så du højner din synlighed
  • udnytte dit netværk; finde blogs, hvor du kan være gæste-blogger.

Har du svært ved at organisere dit content, kan du f.eks. bruge Trello til at holde styr på din kommunikationsplan. Det er i øvrigt også et fantastisk værktøj til at organisere opgaver, ordrer og projekter, hvis du er så heldig at få bygget en solid kundeportefølje op.

4. Definér dit professionelle 'jeg'

Uanset hvad din baggrund og branche er, så er det nødvendigt at bruge noget krudt på at definere og tydeliggøre hvad det præcist er, du kan byde ind med. Hvad er det, der gør dig bedre eller måske mere specialiseret end dine konkurrenter? Hvad er din niche?

Her er det vigtigt at snævre dit tilbud lidt ind, men aldrig så meget at du bliver alt for niche-præget og dermed ikke har en chance for at få en freelance-opgave, fordi du er for specialiseret. Det handler om at finde balancen.

Som eksempel er det lettere for en freelance-skribent at få en opgave, hvis man f.eks. specialiserer sig inden for finans i stedet for at være en generalist i et stort felt. Bagsiden er så, hvis der ikke er mange freelance-stillinger inden for dit speciale. Derfor er det vigtigt at specialisere sig inden for et område, hvor der rent faktisk er et stort udbud af opgaver. Det kunne være inden for start-ups, it-virksomheder eller services.

En anden vinkel kunne være at fremhæve forskellige professionelle evner, så nye muligheder opstår. Eksempler på det kunne være:

  • en kommunikationsuddannet med akademisk fokus på interkulturel organisationsteori der bruger sine kommunikationsevner til at markedsføre sig selv som content writer med speciale i corporate culture
  • hvis du har en baggrund inden for f.eks. jura, så har du allerede en god grobund for at markedsføre dig selv som konsulent med speciale inden for dit juridiske felt
  • er du en forsker med en passion for at skrive, så kan du overveje en freelance-karriere som science writer. Dem bliver der brugt en del af inden for f.eks. medicinalindustrien.

Og til sidst, så er det værd også at huske de bløde værdier, som du byder ind med også. Som freelancer er det f.eks. en god idé også at være service-orienteret, fleksibel og nem at tale med. Du skal kunne levere en god kundeoplevelse også.

5. Husk at hver dag er en rejse

Livet som freelancer er spændende og givende, men sandheden er at det også kan være en rejse præget af økonomisk ustabilitet og måske endda ensomhed. Du bliver nødt til at have selvdisciplin nok til at trække dig selv igennem både gode og dårlige tider. Men tag det som en del af en længere rejse, hvor du også lærer en masse. Både om dit professionelle og personlige jeg.

Som ny freelancer er det vigtigt ikke at tabe modet og give op. Det tager tid – for mange tager det flere år – at finde den rigtige niche, få bygget en kundebase op og få det hele til at fungere.

Og din rejse er unik, for der er ingen, der har gået de præcis samme veje som dig før. Det er både skræmmende, men også virkelig spændende!

Med de 5 råd til at kickstarte din karriere som freelancer er du godt i gang og næste konkrete skridt er så at komme ud på markedet, være aktiv og begynde at prissætte dine ydelser. Her kan DJØF hjælpe dig med at fastsætte, hvor meget du kan tage for dit produkt eller din service og hvordan du får lagt en fornuftig prissætningsstrategi set ud fra din erfaring, konkurrencen på markedet og udbuddet af opgaver. Og så hjælper vi dig med de kontraktmæssige forhold også, så du ikke kommer i klemme rent juridisk.

Kickstart din freelance-karriere og kontakt os på businesscommunity@djoef.dk