]]>

Kriser ryster folk sammen

”Det vilde vest” - sådan beskriver Lene Kraghede, indkøber i Region Hovedstaden, situationen i marts 2020, hvor behovet for værnemidler steg eksplosivt over hele verden. Men krisen har også ført til nye samarbejdsflader og hurtigere processer.

Lene Kraghede

Lene Kraghede, indkøber i Region Hovedstaden, fortæller:

Vi oplevede, at en aftale med en producent i Kina blev annulleret, fordi nogle amerikanere kørte op foran fabrikken med kufferter fulde af dollars.

Vi vidste ikke, hvad situationen ville udvikle sig til, men vi havde Italien som skræmmebillede og var ikke i tvivl om, at vi bare måtte opkøbe alle de værnemidler, vi kunne få fat i. Alt det bureaukrati, der normalt er en del af vores indkøbssystem, blev ophævet fra den ene dag til den anden. Nu handlede det kun om at skaffe kitler, mundbind, handsker, visirer og håndsprit hurtigst muligt.

Det var det vilde vest i starten. Vi oplevede, at en aftale med en producent i Kina blev annulleret, fordi nogle amerikanere kørte op foran fabrikken med kufferter fulde af dollars. Så solgte producenten vores værnemidler til dem i stedet, og vi måtte starte forfra.

Vi kunne heller ikke stole på leverandørernes testdokumentation. Nogle gange var dokumenterne tydeligt photoshoppet. Andre gange lå CE-mærkningen bare som et løst klistermærke i papkassen. I dagligdagen har vi ret stor tillid til vores leverandører, men nu måtte vi have Sikkerhedsstyrelsen ind over, og vores task force af klinikere var helt uundværlig til at kravspecificere og teste produkterne.

Nu skriver jeg ikke bare til en anonym mailadresse, som måske skal sende det videre i systemet, men jeg skriver direkte til en person, jeg har talt med og løst en opgave med.

Den første hektiske tid gjorde, at vi fik mere direkte kontaktlinjer til klinikere og sundhedsfaglige eksperter. Det var vi nødt til, fordi det hele skulle gå så stærkt. Jeg kunne skrive direkte til en overlæge for at få verificeret nogle produktspecifikationer og få svar samme dag. Også på en søndag. En henvendelse som før corona måske kunne tage uger at få svar på. Men der var ikke tid til normale procedurer, og det rettede hele systemet sig ind efter. Det blev meget tydeligt, at kriser ryster folk sammen.

Det er virkelig skønt, at vi har fået mere direkte adgang til de sundhedsfaglige specialisters viden. Forleden kontaktede jeg en mikrobiolog med et spørgsmål om bakterier og fik svar med det samme. Så jeg oplever helt klart, at der er en mere personlig kontakt og hurtigere afklaringer. Nu skriver jeg ikke bare til en anonym mailadresse, som måske skal sende det videre i systemet, men jeg skriver direkte til en person, jeg har talt med og løst en opgave med.

I de første måneder var vi hele tiden bekymrede for at have for få værnemidler på lager. Og vi har fortsat brug for en meget stor kapacitet. Normalt bruger vi 1,5 millioner mundbind om året, nu bruger vi 6 millioner - om måneden.

...jeg tror alligevel, vi fortsat vil have en bedre forståelse for, hvor vi kan hjælpe hinanden på tværs af faggrupper og institutioner.

Efterhånden er produktionskapaciteten øget i både ind- og udland, og der er kommet så meget ro på, at vi kan gennemføre udbud igen. Men udbudsrunderne går meget hurtigere end før corona, fordi vi kan genbruge kravsspecifikationer og samarbejder med en effektiv klinisk task force gruppe.

Udbudsreglerne er generelt meget rigide. Vi kan fx opleve, at vi skal skrive, hvad vi ikke vil have, såsom at ærmer ikke må falde af en operationskittel og andre helt indlysende ting. Det er selvfølgelig for at sikre ordentlige produkter og en fair og gennemsigtig proces, men det er også meget tidskrævende.

Når det hele bliver hverdag igen, kommer vi nok til at lande et sted, der ligner det normale niveau mere, men jeg tror alligevel, vi fortsat vil have en bedre forståelse for, hvor vi kan hjælpe hinanden på tværs af faggrupper og institutioner.