Nyt ministerkodex
I Djøf er det vores vurdering, at den stigende efterspørgsel efter politisk-taktisk rådgivning kalder på en klarere beskrivelse af grænsen mellem ministres og departementschefers respektive roller og opgaver. Spørgsmålet om, hvorvidt der er behov for en lovfæstelse af den danske forvaltningsmodel, herunder flere skrevne regler om forholdet mellem ministre og embedsværk, har bl.a. været behandlet i Bo Smith-udvalgets rapport og i Jens Peter Christensens seneste bog ”Ministre og Embedsmænd – Pligter og Ansvar”.
Djøf anbefaler i stedet for lovfæstelse, at der nedsættes et sagkyndigt udvalg, der skal udarbejde forslag til et kodex for ministre, som har til formål
- at tydeliggøre ministerens ansvar som politisk chef såvel som forvaltningschef for at skærpe ministerens bevidsthed om den dobbelte rolle
- at ministeren kender de centrale pligter, der gælder for sit virke, og er opmærksom på samspillet mellem ministerens pligter og embedsværkets pligter
- at skabe klarere rammer og roller for samspillet mellem ministre og departementschefer, herunder formulere guidelines for god ministerledelse
Et ministerkodex skal afspejle Kodex VII for embedsværket, således at de klargjorte rammer og roller for ministre og departementschefer bidrager til, at det øvrige embedsværk bedre kan efterleve Kodex VII i praksis. Ligesom det er tilfældet med embedsmandspligterne i Kodex VII, gælder ministerpligterne allerede. Et kodex skal imidlertid skærpe opmærksomheden på pligterne.
Djøf foreslår samtidig, at der indføres en ny pligt om åbenhed, som indskrives i et ministerkodeks, og som slår fast, at ministeren skal tjene offentligheden ved størst mulig åbenhed af hensyn til tilliden til såvel politikere som embedsværk. Pligten til åbenhed vil være afgrænset af de rammer, som den kommende ændring af offentlighedsloven vil sætte.
Systematisk onboarding af ministre
Djøf finder, at der er behov for at opruste en onboarding af ministre således, at regeringen og Folketingets Præsidium udvikler et koncept herfor, som kan udrulles systematisk på tværs af ressortområder. Denne onboarding kan omfatte flere elementer såsom en mentorordning, hvor forhenværende ministre stiller sig til rådighed for nytiltrådte ministre, og en egentlig ministeruddannelse, som alle nytiltrådte ministre bør gennemføre.
Formålet er at sikre kendskab til centrale love og regler, kodex og normer, procedurer for samarbejde mellem udøvende og lovgivende magt samt samspillet med embedsværk, offentlighed og medier.
Præcisering af Kodex VII
Djøf finder, at der er behov for at supplere den 4. pligt i Kodex VII om ”Udvikling og samarbejde” med klare retningslinjer for ansvar og pligter i tværministerielle beslutningsprocesser, projekter og samarbejder, så embedsværket har en tydelig vejledning om, hvilke pligter der gælder, når der arbejdes på tværs af ressortområder.
Træning i at håndtere Kodex VII under pres
Dybvad-udvalgets undersøgelser viser, at embedsværkets kendskab til Kodex VII er højt, men at det er selve efterlevelsen i praksis, der er svær. Derfor anbefaler Djøf, at de statslige arbejdsgivere giver ministeriernes eksisterende uddannelsesforløb et servicetjek for at styrke embedsværkets ”reflekser”, når det gælder om at håndtere Kodex VII i politisk stormvejr og i forhold til de dilemmaer og ansvarsudfordringer, der især på topchefniveau kan opstå i større tværgående beslutningsprocesser.