Af Mikkel Arre, dk¤djoef¤mia
Ned med kaffen, ud i bilen, op for radioen og så af sted mod den nærmeste store by. Sådan forløber den typiske morgen for rigtig mange danskere. Og afstandene, vi tilbagelægger, bliver længere for hvert år.
I 2010 pendlede gennemsnitsdanskeren lige knap 40 kilometer pr. arbejdsdag. Det er 23% længere end i 1998, så nu kører vi i snit 1.500 kilometer mere om året. Det viser en analyse, som Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har udarbejdet for DeFacto.
Læs analysen her
Pendlingsafstande fordelt på kommuner
Den øgede pendling skyldes, at jobbene i stigende grad ligger uden for vores hjemkommune. 40% af danskerne arbejder uden for den kommune, de bor i.
Men bliver de ledige, er det hjemkommunen, der skal sørge for at få dem i arbejde igen. Og det er en svær opgave for kommuner, der ikke ligger i landets to vækstcentre, hhv. Hovedstadsområdet og Østjylland. Det forklarer arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen, der er professor ved Aalborg Universitet.
”Arbejdspladserne koncentreres i vækstcentrene, og arbejdskraften er stadig mere mobil. Men mens virksomhederne er flytbare, er kommunerne geografisk bundne. De kan kontrollere de ledige og give dem hjælp og vejledning – men når der ikke er jobåbninger, er det svært for dem at løse deres opgave. De skal samle op, når borgerne falder ud af arbejdsmarkedet, men de har ikke ressourcerne til også at lave jobskabende aktiviteter.”