Synlighed om håndværkerfag skal øges
Torben Pilegaard Jensen vurderer, at det helt store problem for håndværkerfagene skal findes i, at de unge ganske enkelt ikke kender til de mange forskellige fag og uddannelser, der findes, og at de skal træffe beslutninger om deres fremtid på et spinkelt grundlag:
”Problemet er, at du skal træffe dit valg i 9.-10. klasse. Hvis du vælger håndværkervejen, så er der 110 forskellige erhvervsuddannelser at vælge imellem, og der mangler vejledning om, hvad de enkelte uddannelser kan føre til og indebærer.”
Derfor mener han også, at erhvervsskolerne selv har en udfordring i at synliggøre håndværkerfagene over for de unge i folkeskolen:
”Folkeskoleelever lever på en isoleret ø i forhold til håndværkeruddannelserne og de muligheder, de giver på arbejdsmarkedet. Det er et kæmpe problem, for manglen på håndværkere er kommet for at blive, hvis ikke dette ændres.”
Lars Kunov fra Danske Erhvervsskoler vedkender sig gerne, at de også har et ansvar for at eksponere både de kendte og mindre kendte fag overfor de unge.
”Der er mange usynlige håndværk i industrien, og vi oplever, at mange unge i dag ikke kender til dem. Der er et stort vidensgab, hvor vi også har et ansvar. Derfor arbejder vi aktivt på at invitere folkeskolen ind på erhvervsuddannelserne og hæve kendskabet.”
Intentionen i regeringens erhvervsuddannelsesreform er at få flere unge til at søge ind på erhvervsuddannelserne.
Både fra Torben Pilegaard Jensen og Lars Kunov lyder opfordringen, at vejledningen til de unge bør fokusere mere på erhvervsvejledning med vægt på job og karrieremuligheder fremfor uddannelsesmuligheder alene.