De ældre medarbejdere har viden og erfaring
Årsagen til at de ældre svarer, som de gør, kan være, at de har en specialistposition. Det forklarer Jeppe Hansgaard fra Innovisor, der kortlægger kompetencenetværk i virksomheder:
”Gang på gang, når vi laver netværksundersøgelser, bliver vores kunder overraskede over, hvem der har specialistviden i virksomheden, og ofte er det de ældre.”
Specialistviden er vigtig for en organisation, fordi den bygger på erfaring og netværk, som binder organisationen sammen. Det er i de ældre medarbejderes favør, da begge dele er noget, der kræver, at man har været i virksomheden i længere tid, påpeger Jeppe Hansgaard og fortsætter: ”Det kan også være baggrunden for, at den ældre medarbejder har selvtillid nok til at sige en leder imod.”
Specialistviden kan dog ikke alene sikre 55+ medarbejderen. For det kræver, at lederen rent faktisk er klar over, at medarbejderen er en kapacitet – og det gør lederen sjældent, fordi han ikke er tæt nok på virksomhedens medarbejdere, siger Jeppe Hansgaard.