Her kan det gå galt
Det giver ikke nødvendigvis sig selv, hvilken medarbejder lederen kan distribuere ledelse til.
- Vedkommende skal først og fremmest både have kompetencerne og viljen til det. Det kan være faglige kompetencer, hvis der er tale om faglig ledelse. Men også relationelle og kommunikative kompetencer, for hvis du skal korrigere en kollegas praksis, skal du kunne gøre det på en ordentlig måde, siger Christian Nyvang Qvick.
Han anbefaler ledere for eksempel at give medarbejdere kurser, som gør dem bedre i stand til at løfte den distribuerede ledelsesopgave, for eksempel i projektstyring, eller lave interne øvebaner.
Lus mellem to negle
- Her kan medarbejderen, som er blevet inddraget i en ledelsesopgave, ende som en lus mellem to negle, fordi lighedskulturen kan betyde, at vedkommende bliver betragtet som ledelsens forlængede arm eller bliver mødt af en ’du bestemmer ikke over os’-mentalitet fra kollegaerne, siger Christian Nyvang Qvick.
En udtalt lighedskultur kan være gift for distribueret ledelse – ligesom medarbejderen kan havne i en konflikt, hvor medarbejderen både ønsker at være loyal over for sin egen leder i forhold til det ledelsesstrategiske arbejde og økonomiske hensyn og samtidig også være loyal over for kollegaernes arbejdspres og den faglige kvalitet i arbejdet.
- Det kræver også opbakning oppefra, når en personaleleder afgiver ledelse. Hvis der hersker en nulfejlskultur uden opbakning til at løbe risici i toppen af organisationen, kan distribueret ledelse være svær at få til at fungere, fordi personaleledere vil være tilbageholdende med at involvere medarbejdere i at løse ledelsesopgaver af frygt for ’skraldet’, hvis det ikke går som forventet at løse opgaven. Det kan føre til, at personalelederne holder på deres opgaver. Derfor kan distribueret ledelse ikke nødvendigvis fungere i alle organisationer, fastslår Christian Nyvang Qvick.