5 gode råd til ledere uden personaleansvar
1. Meld dit mandat klart ud i organisationen
Et klart mandat – din opgave, dine beføjelser, dit ansvar, din rolle – afstemmer forventningerne og rammerne for opgaven mellem dig og din chef, så du ved, hvad du kan, skal og må. Ofte har du opgaver, der går på tværs af organisationen og har også en rolle, hvor du skal koordinere for chefer i andre enheder. Så ved at melde det klart ud i hele organisationen ved alle, hvad de kan forvente af dig, og hvad din rolle over for dem er.
2. Opbyg de ledelseskompetencer, du har brug for
At træde ind i en ledelsesrolle kræver kompetencer, du ikke nødvendigvis besidder, for eksempel at kommunikere klart, give feedback, tage svære samtaler osv. Derfor skal du arbejde på for eksempel at komme på kursus eller lignende.
3. Skab tid til refleksion om din ledelsesrolle
– om det, der er svært, det, der går godt, om dine ambitioner og drømme
Det vigtigste værktøj for at lykkes i rollen som uformel leder er din egen refleksion over dig selv i din rolle. Sæt derfor tid af i kalenderen til at reflektere over både det, der lykkes godt og mindre godt, så du har mulighed for at justere i din adfærd. Tænk også over, hvad du eventuelt drømmer om på sigt i rollen, så du kan forberede dig og for eksempel tilegne dig de nødvendige kompetencer.
4. Find andre uformelle ledere, som du kan sparre med
Det er altid godt at finde ligesindede at vende tanker og udfordringer med. Dels vil du erfare, at du ikke er alene med de tanker og udfordringer, og dels kan du både give og modtage input til at arbejde med rollen og dermed udvikle dig i den.
5. Udfyld dit ledelsesrum
Tag din autoritet på dig, Det er ikke et tilfælde, at netop du har fået rollen som uformel leder. Så træd tydeligere frem: Stå ved dine holdninger, insister på det, du vurderer, der er brug for, og træf de beslutninger, du finder rigtige. Det vil aflaste din chef og skabe arbejdsro for dem omkring dig.
Kilde: Birgitte Haahr og Maibrith Kempka, begge undervisere på Djøf-kurserne 'Leder uden personaleansvar' og 'Ledelse af relationer som uformel leder'