Det krævede tilvænning hos både ledere og medarbejdere, da webbureauet Socialsquare for et par år siden gik over til den såkaldte Holacracy-metode. Til gengæld mærkede alle hurtigt fordelene af en hurtigere organisation og mere selvstændige medarbejdere.
Som mange mindre partnervirksomheder kæmpede Socialsquare med at finde en organisationsform, hvor topledelsen ikke var flaskehals, og hvor medarbejderne kunne gå mere efter bolden.
Derfor tog man konsekvensen og indførte næsten 100% selvledelse med Holacracy, der er en af de nyere organisationstilgange, som ledere i både Skandinavien og resten af verden prøver kræfter med for at tilpasse sig et disruptivt marked.
”Vi stod over for en fusion med en anden virksomhed. Begge var traditionelle organisationer, uden at nogen syntes det fungerede optimalt. Som partnere var vi involveret i en masse mikromanagement og kontrolprocedurer, fordi alt skulle omkring chefernes bord. Og det syntes vi ikke, var en særlig ideel måde at drive forretning på,” fortæller Magnus Christensson, som på det tidspunkt var CEO for det daværende Socialsquare, der med ham selv talte fem medarbejdere og efter fusionen det dobbelte.
Lad medarbejderne tage beslutningerne
Derudover ønskede man at give medarbejderne større ansvar i det daglige, så de selv kunne tage flest mulige beslutninger og initiativer og få det bedste ud af deres potentiale.