Vi har en stor udfordring i dag, og det er, at mange ledere rent faktisk ikke aner, hvor tæt på afgrunden deres forretning er, fordi de bruger forældede strategiredskaber
- De her klassiske redskaber er alle, hvad man kan kalde mekanistiske modeller. Hvilket vil sige, at de antager, at de faktorer man analyserer på en gang årligt eller sjældnere forbliver uforandrede og derfor er til at regne med. Men det er jo præcis det, de ikke er i dag, siger han.
Man skal tilpasse sig markedet og ikke omvendt
Det næste problematiske ved den måde, ledere i dag anskuer strategiarbejdet på, er ifølge Anders Drejer, at de konkrete redskaber og værktøjer, som mange anvender, tager et såkaldt indefra og ud-perspektiv og ikke et udefra og ind-perspektiv.
- Samme klassiske modeller indeholder også omverdensanalyser, som tager deres afsæt i organisationers kernekompetence frem for i markedet. De forudsætter altså, at det, man er god til i dag, også er noget, man skal og kan blive ved med at være god til i fremtiden. Og på den baggrund forsøger man så at spotte det marked eller de kunder, der vil aftage ens varer eller ydelser nu og i fremtiden. Man kigger altså indefra og ud, mens man burde gøre det modsatte, siger strategiprofessoren og forklarer, at den metode låser virksomheder fast i deres egne successer og spidskompetencer, fordi det ikke giver dem et incitament til at udvikle sig efter markedets og kundernes forandringer. Men han argumenterer også for, at problemet ikke kun bunder i forældede redskaber, men også handler om en mental barriere i toppen af mange organisationer.
Mange foretrækker at pudse arvesølvet
- Helt overordnet hersker der alt for lidt nysgerrighed på direktionsgangene i danske virksomheder. Langt de fleste topledere har det bedst med at beskæftige sig med det, de kender, ligesom alle os andre i øvrigt, og nogle indrømmer endda åbent, at alt der med disruption, innovationer og foranderlighed er ubehageligt, fordi det tvinger dem ud af komfortzonen. Sådan har det altid været, og dengang verden ikke udviklede sig ret hurtigt, var det også okay. Det gør den i dag. Derfor er nysgerrighed ikke bare en god ting at have. Det er blevet en forudsætning for at overleve, siger Anders Drejer.
Lidt provokerende kalder han det, at mange ledere foretrækker at pudse arvesølvet og altså værne om kerneforretningen og dermed alt det, der har gjort deres forretning succesfuld frem til i dag, frem for at udvikle den. Og argumenterer for, at der selvfølgelig altid er god grund til at beskæftige sig med sin kerneforretning, som jo trods alt er den, man lever af. Men Anders Drejer mener samtidig, at graden af automatisering i dag er så høj, at kerneforretningen kan og bør kunne køre af sig selv og derfor ikke behøver kræve topledelsens primære opmærksomhed. Desuden forandrer erhvervsvilkårene sig så ekstremt hurtigt nu, at hele opfattelsen af en stabil kerneforretning slet ikke giver mening længere.
- For mens man sidder der med blikket vendt indad og pudser arvesølvet, er markedet i gang med at blive så disruptet, at virksomheden risikerer ikke at være relevant, når man endelig får tid til at løfte blikket. Derfor er det så vigtigt, at ledere snart får et nyt perspektiv på, hvordan de udvikler deres forretning, hvilket først og fremmest indebærer et helt nyt syn på det strategiske arbejde, siger strategiprofessoren.
Topledere skal ville forandringerne
Til alt held findes der ifølge Anders Drejer allerede en hel del brugbare strategiværktøjer, der kan hjælpe ledere med at ændre perspektivet og blive bedre til at tage udefra og ind-perspektivet og dermed mere afsæt i omverdenens forandringer. Men før man som leder overhovedet kan tage hul på dem, anbefaler han, at man tager stilling til et mere overordnet spørgsmål.