Man skal ud og mærke kunderne
Ud over at arbejde i kortere tidsintervaller fortæller koncernchefen, at en anden konsekvens af disruption i strategiarbejdet er, at man er nødt til at være langt tættere på kunderne i dag. For man skal hele tiden kunne fornemme, hvordan og hvornår deres behov og præferencer ændrer sig.
- Jeg kan da godt sidde herinde på kontoret med en holdning om, hvor jeg tror, markedet er på vej hen. Men jeg aner jo ikke, om forandringen er en fundamental transformation, eller om kunderne bare strukturelt er begyndt at bruge vores services anderledes. Derfor kræver disruption også langt mere agil ledelse, fordi man er nødt til at være mere ude blandt sine kunder og sine medarbejdere, der også ligger inde med væsentlig viden om markedet. Som topchef skal jeg derfor virkelig ud og mærke, hvad der foregår, for det kan jeg ikke, hvis jeg bare bliver herinde i mit værkførerbur, siger han og uddyber, at hvis man gransker konkurrencen i dag, er det tydeligt, at de virksomheder, uanset branche, der er i front, også er dem, der er bedst til at tage afsæt i kundeoplevelsen og forstå kundernes behov.
Dagens medarbejdere mere involverede i strategiprocessen
Og endelig fortæller Thomas Honoré, at en sidste afgørende forskel i den måde, man i Columbus i dag arbejder med strategier på, er, at medarbejderne er blevet langt mere involverede.
- Den moderne medarbejder gider ikke høre på, hvad hun eller han SKAL gøre. De vil være med til at påvirke retningen. Derfor har vi en helt anden involverende strategiproces i dag end tidligere, hvor medarbejderne er aktive i formuleringen af retningen, siger han og fortæller, at det har den fordel, at man som virksomhed for det første får nogle mere tilfredse medarbejdere, men for det andet også, at man langt hurtigere kommer i gang med implementeringen af strategien, da den faktisk starter, når dialogen med medarbejderne går i gang.
- For mens vi taler om strategien sammen, tager medarbejderne jo det ejerskab, som er et af de første afgørende skridt i enhver strategiimplementering, siger Honoré og fortæller, at det i Columbus konkret foregår sådan, at topledelsen først udsender de overordnede retningslinjer, hvorefter strategien færdigudvikles i virtuelle medarbejderteams via forskellige sociale digitale delingsværktøjer. Senest lavede man en såkaldt
gamification, en intern virtuel konkurrence om, hvilket team der kunne udvikle den bedste ide til implementering af de strategiske ideer