Klassisk dansk ledelsesdesign. Så kort kan man karakterisere topscorerne i Djøfs undersøgelse af lederkompetencer, der gør medarbejderne i stand til at skabe resultater. Her hitter tillid, sparring, involvering og retning, og Djøfs medlemmer er ovenikøbet, uanset status som ledere eller medarbejdere, bemærkelsesværdigt enige om den gode chefs karakteristika.
– Det er klassiske bløde danske og skandinaviske ledelsesværdier, som vi kender dem. Her er ledelse en holdsport. Det handler om at samarbejde, involvere og sparre med hinanden, og medarbejdere og ledelse er åbenbart rørende enige om, at det er helt, som det skal være. Det er 'business as usual', med små udsving mellem offentligt og privat, mellem leder og medarbejder. Overordnet set er det et ret sammenfaldende billede, siger Rikke Kristine Nielsen, lektor på Aalborg Universitet og medforfatter af flere bøger om ledelse.
I undersøgelsen, som blev gennemført, kort inden corona-pandemien ramte Danmark, peger medarbejdere og ledere i høj grad på de samme lederkvaliteter. Medarbejdernes top-3 for ønskechefen er tillidsfuld, sparringsgivende og retningsgivende, mens lederne selv lægger mest vægt på at være retningsgivende, involverende og tillidsfulde.
Tillid frem for dynamik
Når der er fokus på resultater, er de vigtigste lederkompetencer for medarbejdere, at ’lederen løser problemer effektivt’, at ’lederen evner at tiltrække ressourcer til strategisk vigtige aktiviteter’, og at ’lederen etablerer mål og opfølgningssystemer, som hjælper med at skabe fremdrift i virksomheden’. Lederne prioriterer de samme kompetencer højt, men lægger desuden vægt på, at de selv arbejder med et stærkt fokus på resultater.