Udvis tålmodighed med dine medarbejdere, også hvis deres adfærd er skiftende
Du skal også have daglig tålmodighed med dine medarbejdere. Ikke overraskende reagerer de forskelligt på krisen. Se dem i lyset af krisens betydninger, og anerkend, at din kommunikation – som finder sted under nye forhold – ikke modtages, som du måske selv tror. Der er meget såkaldt ’støj’ i spil, som kan sløre kommunikationen – både for den der, kommunikerer, og for den, der modtager kommunikationen.
Udvis tålmodighed med dine medarbejdere, også hvis deres adfærd er skiftende. Det kan givet vis betale sig at vise dem tillid og samtidig anerkende, at de omlægger arbejdsrutiner for at få det hele til at lykkes bedst mulig. Husk, de vil gerne gøre deres bedste, som kan være betinget af din ledelsesmæssige adfærd.
Vær derfor ydmyg og tålmodig, som også vedrører din opmærksomhed: Selv de medarbejdere, som fremstår stærke, kan være ængstelige, og de, som typisk opfattes tavse og tilbageholdende, kan sidde inde med kloge og modige ideer og forslag, som blot venter på din invitation.
2. Vær opmærksom på din selvindsigt
Nyere ledelsesforskning siger, at lederes selvindsigt ikke er på højde med, hvad de selv forestiller sig. Det minder om de spøjse, men reelle undersøgelser, hvor flertallet af ledere mener, at de er (et godt stykke) over gennemsnittet, hvad angår god ledelse mv. Ledere skal derfor gøre et større arbejde med at fokusere på sin selvindsigt, end de selv tror.
Hvis du ikke har tilstrækkelig selvindsigt i en krisetid, og bukker mere eller mindre under for det enorme pres, der kan være, og bliver forblændet af detaljer eller din egen personlige performance, så er der noget galt. Problemet er, hvis du ikke selv ser det i øjnene, eller hvis ingen tør tale om dig – ’elefanten i rummet’. Sørg derfor ikke blot for at være tydelig, sætte retning og træde i karakter, og samtidig vise dig som en omsorgsfuld leder, der evner at rose medarbejdernes engagement og evner. Du skal også sørge for at invitere til dialog og kritik, således at du holder dig selv på tæerne i forhold til dine ledelsesmæssige dispositioner. Det kaldes et ’realitetstjek’, som hjælper din selvindsigt på vej.
Mange ledere har ikke modet til det. Jeg foreslår, du tager mod til dig, for eksempel kan du finde en eller to kolleger (ledere eller medarbejdere) og bede dem komme med en daglig kritisk status på din ledelse. Reflekter over det, du hører, ligesom Sundhedsstyrelsens direktør Søren Brostrøm gør det over sine handlinger, herunder fejl – som han flere gange har fortalt om i medierne.
3. Vær tålmodig i det lange lys