Mellemlederen har aldrig været vigtigere for organisationers overlevelse end i dag.
Omverdenens krav forandrer sig konstant. Nye markedsvilkår, globale udfordringer, kundekrav og teknologiske muligheder rammer med stigende hast fra alle sider. Samtidigt vokser kravene fra en mere mangfoldig medarbejderstab, der skal have stærkt purpose og mening, der giver mening for at kunne levere.
I midten af det hele står mellemlederen som den, der skal agere bindeled og knytte alting sammen. Med en rolle, der derfor ikke længere bare handler om at parere ordrer fra toppen og sende dem videre til bunden. Men med en funktion, der skal omsætte flyvske krav og udfordringer fra alle sider til konkrete handlinger og adfærd på alle niveauer. Og dermed sikre, at organisationer ikke bare når deres mål og resultater, men også får succes. Mellemlederen er med andre ord helten i midten.
Den heltestatus er det dog langtfra alle mellemledere, der nyder i organisationer i dag. For mange virksomheder har endnu ikke indset vigtigheden af den centrale ledelsespost i hjertet af det hele.
Tværtimod ligefrem forsømmer topledelser deres mellemlederniveau og glemmer at investere både den opmærksomhed og dialog, det centrale ledelsesniveau i midten har brug for. Og dermed får kun de færreste topledere forløst det store mellemlederpotentiale, der skal bane vej for både deres egen og deres organisationers overlevelse.