Vi accepterer ikke dårlig service
I yderste konsekvens, advarer Pernille Kræmmergaard, kan det ryste fundamentet under den skattebetalte velfærdsmodel, hvis ikke offentlige topledere udnytter mulighederne i den digitale transformation til at sikre bedre service til borgerne.
- Hvis plejehjemmet ikke får skiftet min gamle mors bleer i tide, vil jeg ikke have hende på det plejehjem. Eller i det større billede: Hvis det offentlige ikke kan levere den service, jeg har brug for, for eksempel fordi de ikke kan udnytte de digitale muligheder godt nok, vil jeg ikke være glad for at skulle betale 65 procent i skat. Og så kan sammenhængskraften og harmonien i vores velfærdssamfund være truet.
Og en fjerde, vigtig kompetence er udvide kredsen af samarbejdspartnere til fordel for slutkunden eller -brugeren.
- Det er her hele værdikæden kommer ind. Når du nu leverer ’lys og luft’ fremfor ovenlysvinduer, skal du også forstå, at mit behov som kunde også kunne være at have en luftpumpe i stuen, som tænder og slukker på tidspunkter, som er godt for mit indeklima og el-forbrug. Det kræver, at du forstår og kender mit behov og kan inddrage de relevante samarbejdspartnere og leverandører i løsningen.
Ved ikke, hvor rejsen fører hen
Eller, hvis vi for eksempel taler om det offentlige sundhedsvæsen, skal lægen med afsæt i data om Pernille Kræmmergaards livsstilsvaner – for eksempel baseret på hendes bon’er fra indkøb i Føtex – kunne henvise hende til præcis den diætist i lokalområdet, som har speciale i kost til mennesker med leverproblemer, hvis det helbredsmæssige behov opstår.
- For toplederen stiller det spørgsmålet: Hvordan indretter du din organisation, så den kompetencemæssigt kan manøvre bedst muligt? Og et af svarene er: Du skal som leder aflære, at du er vant til at udstikke vandtætte ordrer. Du skal agere agilt med feedback-kultur og videnslæring fra ledere, medarbejdere og eksterne samarbejdspartnere. Du skal facilitere frem for diktere. Her adskiller transformationsledelsen sig fra almindelig forandringsledelse. I forandringsledelse ved du, hvor organisationen skal hen. I transformationsledelse ved du ikke, hvor I er på vej hen. Rejsen handler om at prøve nyt af og lære undervejs.