Lederne gør det helt rigtige i forhold til den model, de bruger – men de bruger den forkerte model
– En dominerende model for mange organisationer i dag er, at toppen laver strategien og sikrer sig, at resten eksekverer. Det handler om kontrol og dominans. I stedet bør de store organisationer se på, hvordan de kan assistere frontlinjen, fortæller Roger Martin.
Af samme grund skal man tænke sig godt om, før man indsætter et nyt ledelseslag, mener han. Hvert ledelseslag bringer nemlig topledelsen længere væk fra den service eller det produkt, som kunderne skal bruge. Samtidig øger et ekstra ledelseslag behovet for koordinering og fratager frontlinjen nogle muligheder for at træffe beslutninger på egen hånd.
Og så er hvert ledelseslag fordyrende: Ekstra lønninger, flere kontorpladser og IT-udstyr for bare at nævne et par af de direkte udgifter, der følger med at indsætte et ekstra lag i organisationen.
Strategi og eksekvering er ét fedt
Roger Martin mener desuden, at det er meningsløst at skelne mellem strategi og eksekvering. Det vil aldrig være tilfældet, at kasseekspedienten i supermarkedet blot udfører resultatet af den strategi, der er lagt i toppen og videreført ned igennem organisationen.
Én kasseekspedient er smilende og gør venligt opmærksom på supermarkedets nye app. En anden er sur og gnaven og skaber en dårlig stemning. En tredje er tavs og får hurtigt folk videre i køen.
– Hver eneste gang en medarbejder ved frontlinjen reagerer på en kunde, tager han et valg om, hvordan han repræsenterer organisationen. Det valg er direkte forbundet med virksomhedens grundlæggende værditilbud, fortæller Roger Martin.
Men hvis ikke virksomheden anerkender alles rolle i strategien, bliver medarbejdere reduceret til 'choiceless-doers' – nogle, der blot udfører uden at forholde sig selvstændigt til de valg, de træffer. Og det sker faktisk på alle niveauer af organisationen:
– Ledere er også begrænsede – af bestyrelsen, aktionærerne, lovgiverne og de utallige andre, der dikterer ting for dem. Det gælder alle i organisationen, siger Roger Martin og tilføjer: Så hvis vi ikke kan trække en linje mellem, hvornår det er strategi, og hvornår det er eksekvering, hvorfor så skelne mellem de to?
Fokusér på mennesket frem for opgaven
Når medarbejdere reduceres til funktioner, der skal eksekvere strategien uden nogen form for selvstændig stillingtagen, er det for Roger Martin et udtryk for, at vi glemmer at behandle ansatte som mennesker.
– Der sker noget med folk, når de træder ind i organisationen. Så behandler vi dem på måder, vi aldrig ville behandle dem på uden for organisationen. Man siger endda: ”Det her er forretning – det er ikke noget personligt”. Hvad i alverden betyder det? Jeg ved det helt ærligt ikke, siger Roger Martin.
Selv mener han, at den industrielle revolution har været med til at skabe en række jobs, hvor mennesker bliver sat til at udføre udspecificerede rutineopgaver igen og igen for at sikre høj produktivitet. Men sådan fungerer arbejdslivet ikke i dag, hvor mange er vidensarbejdere.