- Der er er en stærk business case på det – det har vi talrige undersøgelser, som viser. Men hvis vi kun ansætter ledere og medarbejdere, som ligner dem, der er ansat i forvejen, taber vi både kreativitet, innovationskraft og udviklingspotentiale. For hvor skal de nye tanker og ideer til vores produkter komme fra? Og hvordan skal de kunne afspejle den verden, vi agerer i, og de kunder, vi servicerer? Kunderne reagerer også på det – de efterspørger produkter, som de kan spejle sig i, siger Poornima Luthra og husker tydeligt, da firmaet Crayola lancerede sin ’Colours of the World’-serie af farveblyanter.
- Det var første gang, mine børn kunne tegne sig selv med præcis den hudfarve, de har. Hidtil havde de måtte nøjes med helt mørkebrun. Det var en stor oplevelse for dem.
Men for at diversiteten for alvor finder vej ind i alle virksomheder og organisationer – og her er, påpeger Luthra, desværre meget lang vej igen – så mangfoldigheden i talentmassen for alvor kan folde sig ud, er vi først nødt til at forstå omfanget og kompleksiteten i diversitet. For den er en myriade af dimensioner, fortæller Poornima Luthra, der er keynote speaker på Djøf festival 2023 om diversitet den 23. maj i København og den 1. juni i Aarhus sammen med Helle-Thorning-Schmidt, Lilian Mogensen og mange andre.
15 dimensioner og 15 bias at arbejde med
For at illustrere det har Poornima Luthra udarbejdet modellen ’The 15 Dimensions of Diversifying Diversity’:
- I indercirklen er de tre grundlæggende dimensioner, som karakteriserer os alle: De fysiske og fysiologiske, de sociale og livsstilsmæssige og de kognitive. Ser vi på vores fysiske og fysiologiske dimensioner, rummer den vores køn, seksuelle orientering, alder, fysiske formåen, sundhed og fremtoning. I social- og livsstilsdimensionen har vi vores socioøkonomiske baggrund, geografiske tilhørsforhold, valg i forhold til ægteskab og børn, overbevisninger og adfærd, race, etnicitet og kultur. Og i den kognitive dimension har vi vores mentale sundhed, neurodiversitet, personlighed, erfaringer, kompetencer og uddannelse.
Og til hver af disse 15 dimensioner er tilsvarende bias. For eksempel modsvares kønsdimensionen af sexisme, racedimensionen af racisme osv., forklarer Poornima Luthra. Med modellen, som ikke er udtømmende, vil hun illustrere, hvor mange dimensioner og bias som potentielt er i spil, når vi sidder over for et andet menneske. For et vigtigt budskab her er, at ingen af os er karakteriseret af blot en enkelt dimension som for eksempel kvinde (køn), homoseksuel (LGBTQ+), fysisk eller mentalt funktionshæmmet.
- Vi er derimod hver især et unikt miks af mange dimensioner, som interagerer med hinanden. Og det er først, når vi ser og anerkender alle de dimensioner hos den enkelte, at vi for alvor kan tale om at inkludere diversiteten, siger Poornima Luhtra og giver et eksempel: