Det bliver en dårlig arbejdsplads, hvis vi alle går og venter på, at Kirsten springer til. Vi kan løse opgaverne hurtigere og mere effektivt, ved at alle i stedet springer til
En anden ting, man kan gøre som leder, er at lave et pointsystem. Det har de gjort på Harvard Kennedy School. Her skal medarbejderne have løst et vist antal ikke-forfremmende opgaver, før de kan få en god medarbejderevaluering.
- Det er dog typisk nemmere at definere de forfremmende og ikke-forfremmende opgaver på et universitet end i mange virksomheder, fortæller Lise Vesterlund.
Hun mener også, at Harvard Kennedy School med fordel kunne have sat et loft på, hvor mange opgaver den enkelte må påtage sig, da det i praksis har vist sig, at flere kvindelige medarbejdere optjente langt flere point for ikke-forfremmende opgaver, end de kunne bruge.
- Det allervigtigste er dog at blive opmærksom på, hvad der er forfremmende opgaver, og hvad der er ikke-forfremmende opgaver, og begynde at italesætte det. Det er svært at rette op på noget, man ikke måler, så begynd at registrere, hvilke opgaver der er vigtige, men som I ikke medregner i medarbejderevalueringerne. Og undersøg, hvem der typisk sidder med dem, forklarer Lise Vesterlund.
Hvis I ikke har tid til at fordele opgaverne bedre, har I langt større problemer
Som institutbestyrer lavede Lise Vesterlund en liste over de medarbejdere, der havde få eller ingen ikke-forfremmende opgaver. Hver gang, der landede en ny ikke-forfremmende opgave på hendes bord, kiggede hun på listen og gav den til den person, der var næst i rækken.
- Man har supertravlt som leder, så derfor er det nemmere at give dem til Kirsten, der altid siger ja. Men selv om listen tager tid at lave, gør den, at jeg som leder får en bedre fordeling af opgaver, fortæller Lise Vesterlund.
Og egentlig synes hun ikke, det var så svært at se på sine medarbejdere og vurdere, hvem der hele tiden springer til, og hvem der altid smyger udenom.
- Jeg tror, at enhver leder ser det som sin vigtigste opgave at fordele arbejdet blandt medarbejderne på den måde, der bedst udnytter potentialet i medarbejderstaben. Det bliver en dårlig arbejdsplads, hvis vi alle går og venter på, at Kirsten springer til. Vi kan løse opgaverne hurtigere og mere effektivt, ved at alle i stedet springer til, fortæller Lise Vesterlund.
Derfor mener hun også, at det er vigtigt, at lederne italesætter forventningen om, at alle bruger tid på de ikke-forfremmende opgaver, som jo skal løses. Fordelen ved det er også, at løsningerne er synligt retfærdige.
- Som kollega kan man ikke sige: ’Jeg synes, at Kirsten skal blive ved med at sidde med lorteopgaverne’. Men som leder skal man så også gøre det tydeligt, hvad forventningen er til løsningen. Skal et referat for eksempel færdiggøres på en halv time eller en halv dag, før det er godt nok?, siger Lise Vesterlund.