Det sælger falsk håb, når man kommunikerer til forbrugeren, at 'hvis du køber det her produkt eller denne ydelse, så redder vi klimaet sammen'.
- En god kommunikationsstrategi kan være afsæt for at skubbe en virksomhed i en mere bæredygtig retning. Selvom man måske allerede i dag betragter sig selv som ambitiøs, bliver klimaet kun en større konkurrenceparameter og vil derfor bevæge sig længere ind i kerneforretningen, siger hun og råder organisationer til hele tiden at bestræbe sig på at se nye muligheder og tænke i nye forretningsmodeller. Det kunne for eksempel være en cirkulær tilgang, som handler om at skabe et økonomisk system, hvor man eliminerer spild og fremmer en fortsat brug af ressourcerne.
- Den cirkulære forretningsmodel er bare en af mange, og en tænkning, der vinder mere og mere frem. Den er ambitiøs, men man behøver ikke at starte med at sætte et mål om at gå hele vejen. Begynd langsomt med at tænke i genbrug, reparation, renovering og genanvendelse. Det er et skub i den rigtige retning.
Udvid scopet og brug advocacy
Og endelig har Haug et generelt råd til, hvordan man som organisation kan gå endnu længere med de klimavenlige tiltag end bare til egne varer, ydelser og aktiviteter. Nemlig ved at udvide sit scope. Det, hun kalder advocacy.
- Ud over at gentænke sin forretningsmodel kan organisationer genoverveje den måde, de ser deres rolle på som virksomhed i hele den grønne omstilling. De bør overveje, hvordan de kan nå længere ud og bruge den stemme, de har, endnu mere. Altså advokere for det grønne. Eksempelvis ved at presse mere på politisk og engagere sig mere i klimadagsordenen gennem deres samarbejdsrelationer, interesseorganisationer eller de erhvervsorganisationer, som de fleste indgår i.
Vær politisk og aktivistisk
Astrid Haug runder af, hvor hun starter med igen at slå lederen og toplederens rolle fast.
- Jeg er ikke virksomhedsfjendsk. Jeg sidder selv i bestyrelser, så jeg ved godt, at mange organisationer allerede gør meget. Men trods det mener jeg nok fortsat, at de fleste virksomheder kan og bør gøre mere.
Hun oplever, at ledelser i dag skubber ansvaret ned til forbrugerne, fordi de mener, at deres klimaindsats er noget, der primært skal markedsføres.
- Men det sælger falsk håb, når man kommunikerer til forbrugeren, at 'hvis du køber det her produkt eller denne ydelse, så redder vi klimaet sammen'.
Fra årsskiftet vokser kravene fra EU desuden til ESG-afrapportering, og her frygter Astrid Haug, at det kan føre til det forkerte fokus i toppen. Hvis ledelsen fejlagtigt tror, at klimaindsatsen nu primært handler om at overholde regler og dermed er en compliance-øvelse for juristerne i organisationen. Og derfor lyder hendes sidste råd.
- Lav en stærk klimakommunikation, brug den til at blive mere proaktive og gå endnu længere ind i klimakampen. Virksomheder må gerne være politiske og aktivistiske på det her område. Det er sådan, vi kan begrænse klimakrisen.