- I samtalen om lederes trivsel er det vigtigt at erkende, at krydspresset, som stort set alle ledere oplever, af modstridende krav og forventninger som regel ikke går op. Men paradoksalt nok – og heldigvis, kan man også fristes til at sige – motiveres mange ledere netop af at finde og levere løsninger på vigtige, men også svære udfordringer, siger Jan Heiberg Johansen.
Bundlinje og resultatkrav presser
Men der er selvfølgelig en grænse for alle. Med afsæt i viden fra de to projekter om at styrke lederes trivsel og resultater, som Jan Heiberg har gennemført, fremhæver han et par faktorer, som kan sætte ledernes trivsel under ekstra tryk:
- Både offentlige og private ledere oplever et pres for at levere resultater. I private virksomheder ofte i form af compliance, KPI’er, driftspres og krav til bundlinjen, mens offentlige ledere skal styre politisk vedtagne værdier, stramme budgetter, som gør det svært at få enderne til at mødes, kompleks og foranderlig lovgivning og voksende forventninger fra borgerne om god velfærd.
Kigger man indad i organisationerne og virksomhederne er det især forholdet til nærmeste leder, svære personalesager og fraværet af samtalen om god ledelse, der kan presse ledere, erfarer Jan Heiberg Johansen.
- Har man et arbejdsmiljø, som er præget af et dårligt samarbejde med nærmeste leder, har man svære personalesager og konflikter at håndtere, eller er ledelseskulturen i organisationen meget topstyret og præget af lukkethed og en ’her går det godt, her sker ikke fejl’-holdning, kan det skabe mistrivsel på det enkelte leder- eller chefkontor.
Hvordan Jan Heiberg Johansen anbefaler, at den enkelte leder, ledergruppen og virksomheden som helhed bør tackle mistrivsel hos lederne, vender vi tilbage til.
Gik hjem midt i møder
Først lægger vi vejen forbi Ulf Hahnemann, tidligere HR-direktør i A.P. Møller-Mærsk og inden da vicepræsident med ansvar for blandt andet HR i den amerikanske virksomhed Mars Inc. i samlet mere end 30 år. I dag arbejder han som selvstændig ledelsesrådgiver og -coach og har blandt andet bidraget til projektet om at styrke lederes trivsel og resultater i den finansielle sektor, som Jan Heiberg Johansen p.t. gennemfører.
Ulf Hahnemann kan godt huske, hvordan han i de tidlige år som topleder selv var ’for motiveret og engageret’ og derfor på et tidspunkt måtte tage en drastisk beslutning for at værne om sin egen trivsel.