Du skal bruge en tennisbold eller en anden bold med gode hoppeevner. Bolden skal du bruge som et slags forstørrelsesglas, som du kan holde hen over en bestemt naturlig mekanisme, der er indlejret i vores spontane måde at kommunikere på. Kast den ned i gulvet, og grib den. Måden, du griber på, skal være med et underhåndsgreb, så bolden nærmest bare lander i hånden.
Hvis du synes, det er svært at gribe en bold, så gør det ikke noget. Vi skal bare bruge det øjeblik, hvor bolden rører din hånd. Om du griber bolden, er ikke det vigtigste. Når du kaster bolden ned i gulvet, skal du sige én frase med én oplysning, præcis det nanosekund bolden rører din hånd, og sig frasen færdig, inden du kaster bolden ned i gulvet igen til den næste frase. Vær meget præcis med, at det er lige så snart, bolden rører hånden. Ellers virker tennisbold-redskabet ikke. Du kan for eksempel sige dit navn, hvor du bor, og hvor gammel du er. Tre fraser med én oplysning ad gangen. Pauserne mellem fraserne er alt for lange set ud fra en naturlig måde at tale på, men det, vi lytter efter, er ikke kvantiteten af pauserne, men kvaliteten af skiftet mellem fraserne.
Læg mærke til, hvad kroppen gør helt af sig selv, når du er optaget af at gribe en bold: Hvad sker der med din melodik på talen? Og hvad sker der med vejrtrækningen?
Når du står i nuet i selve talesituationen, tager du fornemmelsen af, at du er klar til at gribe en bold, med dig. Denne tanke flytter fokus over på, at du er klar til at reagere på dine tilhørere og ikke kun leverer informationer.
’Hjælp, mine medarbejdere hører mig ikke’
Så hvad er dit bedste råd til lederen, som oplever: ”Hjælp, mine medarbejdere hører mig ikke?”.
- For mig er det altid lederens selvoplevede behov, jeg ser på. Så hvis en leder hører udefra, at han ikke rigtig bliver hørt, skal han gå ind og undersøge, hvad han selv oplever. Er hans oplevelse den samme, ville jeg for eksempel foreslå at bruge det redskab, som jeg kalder ’Spørgsmålet’. Det handler om, at vi forstørrer det, vi gør, når vi taler naturligt: ’Er du med, forstår du, kan du set det for dig, giver det mening …?’. Det skal ikke siges konkret højt, men være en intention, lederen har med ind i talen. Lederen skal kunne fornemme sit publikum og invitere dem med ind i budskabet frem for at hælde det i hovedet på dem. Det kan folk mærke, og det skaber følgeskab. Og så kan jeg kun gentage, at du skal holde fast i, at du godt kan – at du ikke gør noget forkert. Ingen af os taler bevidst for hurtigt, mumler eller glemmer at holde pauser. Det er noget, der sker med os i situationen.