Og, påpeger Jan Damsgaard: Medarbejderne er allerede i gang.
- Hvis ledelsen går ud og siger: ’Nu skal vi have en strategi for at komme i gang med AI’, vil de høre medarbejderne svare: ’Det er vi allerede’. Det foregår bare ikke systematisk. Derfor: ledernes opgave er at tage de sporadiske erfaringer med ChatGPT og AI og løfte dem op på et strategisk niveau, så de kan krydsbestøve andre afdelinger i virksomheden og i sidste ende blive bredt ud til alle.
Den reelle fare for virksomhederne er, mener han, ikke at komme i gang.
- Det går så hurtigt nu – og kommer man ikke med, er man bagud. Det er svært at catche up på en udvikling i så høj fart. Så det gælder om ikke at stikke hovedet i busken, men gøre sig erfaringer med, hvordan AI kan lande i virksomheden, så man ikke bare fastholder isolerede øer af ChatGPT-hotspots.
Vi forventer bedre service
Ikke alene er gevinsterne og konkurrencefordelene for dem, som tager den strategiske udfordring alvorligt og rykker nu, rigtig store. Inden længe vil kunder og borgere også forvente en helt anden service med afsæt i AI, vurderer Jan Damsgaard.
- Jeg vil forvente at modtage personlige breve, baseret på min relation til for eksempel en myndighed, som kan se min historik og tidligere korrespondance. Jeg vil ikke have et brev skrevet i kancellisprog, jeg ikke forstår. Selvom jeg ikke er uddannet jurist, vil jeg kunne forstå afgørelsen om de forhøjede børnepenge fra kommunen. Det kan AI hjælpe med. Det samme gælder min kontakt med private virksomheder – de skal kende min kundehistorie, så de kan kommunikere relevant og godt med mig.
Lige nu er AI synonymt med ChatGPT for mange, fordi den har revolutioneret vores forståelse af, hvad AI kan: Den er interaktiv og kan justere de opgaver, vi beder den om at løse efter de præcise input, vi giver den, forklarer Jan Damsgaard.
- I fremtiden vil der ske det, at når robotten ser, at du som journalist har et interview med mig om AI i din kalender, laver den et udkast til artiklen, som ligger klar, når du åbner Word. Du beder den så om at rette teksten til, så den er vinklet på AI’s betydning for ledelse – og det gør den. Og så er du kommet 60 procent af vejen, inden du overhovedet selv er gået i gang, og sammen kan I forfine slutproduktet.
Så man skal, mener Jan Damsgaard, se på ChatGPT som Georg Gearløs’ lille hjælper.
- Og efterhånden som man lærer den at kende, vil man blive tryg ved at lade den løse flere og flere opgaver. Men man skal være bevidst om, at man stadig selv har ansvaret for det færdige produkt.
Kan få ny inspiration til ledelse