Det er ikke forkert, at ledelse i organisationer er vigtigt. Problemet er, at det ofte ikke er klart, hvad der bliver forstået ved ledelse
Ledelse er blevet en ideologi
Ledelse er blevet en ideologi, der ofte bliver opfattet som vejen til at løse allehånde organisatoriske og samfundsmæssige problemer.
Vi kan bare se på Ledelseskommissionen, som der er store forhåbninger til. Den skal ”understøtte bedre ledelse i hele den offentlige sektor”. Den efterfulgte Produktivitetskommissionen, der også havde fokus på ledelse og blandt andet anbefalede at ”øge tydelig ledelse”.
Det er vanskeligt at finde anbefalinger i rapporter fra kommissioner, konsulenthuse og interesseorganisationer, hvor ledelse ikke indgår. Det er dog ofte en tom term, hvor indholdet ikke bliver nærmere specificeret.
Ledelse som ideologi består i, at begrebet bliver en container for diverse forhåbninger. Det var meget betegnende herfor, da en kendt dansk leder uden ironisk distance skrev, at: "God ledelse er den universelle dirk til lykke, rigdom og berømmelse". Sætningen udtrykker den overfladiske tilgang, som vinder frem med ledelse som ideologi. Og som fylder sociale medier, samtaler og indbakker med floskler.
Det er ikke forkert, at ledelse i organisationer er vigtigt. Problemet er, at det ofte ikke er klart, hvad der bliver forstået ved ledelse. Ledelse som ideologi udbreder en forståelse af ledelse uden større dybde og organisatorisk indsigt.
Ledelse er blevet en gigantindustri
Ledelse som ideologi bliver fremmet af, at det er blevet en industri at rådgive om ledelse. Det er måske ikke i sig selv et problem, men desværre er de mange penge ikke altid med til at kvalificere indsigten i organisation og ledelse.
Ledelsesindustrien udbreder lette opskrifter på ledelse. Antagelsen er, at vi blot skal formå at implementere opskriften korrekt for at løse komplicerede, organisatoriske udfordringer. Det er ikke overraskende, at det ofte ikke fører til det ønskede resultat. Derimod slår meget implementering fejl og producerer nye udfordringer for organisationen, fordi den var baseret på forsimplede antagelser.
Ledelsesindustrien er domineret af en række såkaldte ”guruer” inden for ledelse. Forleden udkom eksempelvis The Guru Book, der samler gode råd og refleksioner fra en mængde af disse guruer. Nogle af guruerne har selv haft succes som ledere, og det giver opmærksomhed. Det giver imidlertid ikke nødvendigvis en dybere indsigt i organisation og ledelse.
Ledelsesindustrien er for god til at producere sloganagtige budskaber og for dårlig til at producere velfunderet indsigt om organisation og ledelse.