I den klassiske, hierarkiske organisation var det ofte muligt at spørge opad eller slå op i reglerne for at blive klog på, hvad god lederadfærd indebar. Her havde man i vid udstrækning ret til at bestemme i kraft af sin position.
Den kontekst, nutidens ledere skal begå sig i, er præget af uforudsigelighed, forandringer, komplekse netværk og et udbredt ønske om selvledelse. Det betyder, at ledelsesmagten i dag primært er relationel og diskursiv; den er til evig forhandling og kontekstbestemt.
Derfor er du som leder i dag helt afhængig af at kunne indgå i gode relationer og være i stand til at overbevise i en dialog. Du må være i stand til løbende at reflektere over såvel dine relationer som over dig selv og din egen adfærd. Det er baggrunden for, at ledelse i dag forudsætter personlig udvikling. Du er nødt til at udvikle din evne til bevidst at vælge, hvad du ønsker at tage med af dig selv i dit lederskab, og hvilke sider du har behov for at udvikle
Personligt lederskab handler i høj grad om at kende sine vaner, værdier og følelser.
Lær dine ubevidste vaner at kende
Vi mennesker har en fantastisk evne til at lære: Vi fødes ret hjælpeløse, men med et stort potentiale. Vores læringsevne var helt i top tidligt i livet, hvor vi forhåbentlig blev mødt af tryghed og kærlighed fra vores første ledere (typisk vores forældre) – og hvor vi lærte meget af det, vi bygger vores liv på som voksne.
Det, du lærte tidligt, er med andre ord blevet til automatiske og ofte ubevidste vaner. Derfor er der en stor sandsynlighed for, at den måde, du handler på som leder, er styret af tidligt tillærte, ubevidste vaner.
Dét er vigtigt at forstå – af to grunde.
For det første: Hvis du vil være en god leder, må du lære dine egne ubevidste vaner at kende og vælge, hvilke af dem du ønsker at supplere med nye vaner. For det andet: Selv om du ikke kan aflære vaner, og slet ikke de ubevidste, så kan du livet igennem lære nye gode vaner, som kan styrke dit personlige lederskab.
Der findes gode og dårlige vaner, men ingen vaner er entydigt gode eller dårlige i alle sammenhænge. Eksempelvis vurderes det ofte som godt at kunne tage ansvar. Men som leder skal du også være i stand til at slippe ansvaret. Hvis du ikke lærer at være realistisk, i forhold til hvad du kan og skal tage ansvar for, bliver du både alt for overbebyrdet og risikerer, at andre ikke får plads til at tage deres del af ansvaret.