Mange ledere ved godt, at deres organisation er for langsom, for konservativ, har for mange ledelseslag og at de er for dårlige til banebrydende innovation
Det vil tage nogen tid at ændre organisationerne, men når han taler med topchefer rundtom i verden, så forstår de fleste angiveligt, at den ledelsesmæssige magt må gøres mere menneskelig.
Mange ledere kan også godt se, at deres organisation er for langsom, for konservativ, har for mange ledelseslag, og at de er for dårlige til banebrydende innovation.
Det er også et lyspunkt, mener Hamel, at en ny generation nu kommer ud på arbejdsmarkedet:
- Disse unge har meget anderledes forventninger til, hvordan organisationer skal fungere. De vælger at arbejde for virksomheder, der reflekterer deres egne værdier. Arbejdspladser som er mere meritokratiske og har en fladere struktur, og hvor magt snarere forplanter sig opad end nedefter, lyder det fra Gary Hamel.
Han ser desuden, at den teknologiske udvikling kan sætte skub i den fladere og mere humane organisering, idet smarte teknologier blandt andet vil gøre det lettere at indsamle viden på tværs af organisationen og håndtere kollektive beslutninger.
De første skridt til humanokrati
Så Hamel har altså en klar vision for, hvordan verdens organisationer bliver mere levedygtige og egnet for mennesker. Spørgsmålet er, hvordan man kommer i gang med omstillingen?
Her skitserer han tre konkrete tiltag, som ledere kan gøre brug af:
1. Begynd med at måle, hvor meget bureaukratiet belaster organisationen
Hvor mange organisatoriske lag har vi? Hvor stor er vores stabsfunktion, sammenlignet med andres? Hvor meget selvbestemmelse har de ansatte? Hvor længe varer det at træffe en beslutning? Hvor lang tid tager det at finde penge til at realisere en ny ide?
Omkostningerne ved bureaukratiet er meget reelle, og de skrumper ikke ind. Vi har set, at bureaukratiet på tværs af EU- og OECD-landene ikke formindskes, mens produktiviteten er faldet i mere end 20 år. Det vil ikke ændre sig, før vi genopfinder vores organisationer.
Vi producerer en masse ny teknologi, vi har masser af nye patenter, men organisationerne er meget langsomme og ikke særligt gode til at udnytte dem.
Så, som leder må du danne dig et billede af, hvordan bureaukratiet påvirker din organisation.
2. Start med dig selv, for organisationer har det med at ændre sig, når lederne gør det
Spørg dig selv, hvornår du opfatter dig selv som bureaukratisk, og hvornår du støtter dig på din egen autoritet frem for at konsultere andre. Hvornår pantsætter jeg fremtiden for at opnå en kortsigtet gevinst? Hvornår beskytter jeg mit team og optræder på vegne af hele organisationen?
Der er en vis adfærd, man lærer i et bureaukrati for at komme fremad, uden at det bidrager til at skabe værdi, men snarere er en metode til at vinde det bureaukratiske magtspil.
Så alle ledere bør en gang om ugen gøre op, hvornår de gjorde brug af ’det der gamle mindset’, hvordan det ligger med den operationelle kurve, og hvornår lederen af karrieremæssige hensyn erklærede sig enig med sin chef, selv om han reelt var uenig og burde have sagt det.
3. Kom i gang med at hacke den gamle model, uanset hvor du er i organisationen
Vent ikke på, at CEO’en eller CFO’en eller en anden fra hovedkontoret skal give lov. Vi har brug for organisationer, som er mere åbne, mere eksperimenterende og mere meritokratiske – nogle, der føles mere som fællesskaber og mindre som hierarkier.
Spørg dig selv, hvordan I kan bevæge jer i den retning, og hvilke eksperimenter I kan gennemføre her og nu. På den måde kan man ændre meget – dog aldrig, aldrig fra toppen – for det starter med dem, der har lyst til at eksperimentere.
I mange organisationer er der en hjælpeløshed, så folk tror, at de ikke har nogen som helst magt eller indflydelse. Men hvis man venter på, at bureaukraterne skal afinstallere bureaukratiet, så bliver der lang ventetid.