]]>

Kursus

Projektstrategi og -organisation

Modul 3 – obligatorisk modul på Diplomuddannelsen i projektledelse. Få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og livscyklus, og hvordan det påvirker de strategiske drivkræfter i projektet.

Hvem henvender modulet sig til?

Du er projektleder, projektkoordinator eller projektdeltager. Du skal til at lede projekter eller gør det allerede. 

Modulet er relevant for dig, der enten har eller ønsker ansvar for projekter i egen organisation. Du ønsker at få mere viden om organisationens påvirkning på projekter samt udvide dine kompetencer til at navigere i ledelsessproget på et højere niveau.

Du kan tage ’Projektstrategi og -organisation’ som en del af Diplomuddannelsen i projektledelse, men du kan også tage modulet alene.

Modulet giver dig:

  • kompetencer til at være en professionel projektleder med syn for strategi, portefølje og kultur
  • redskaber til at binde et projekt op på strategien
  • metoder til at forstå og benytte organisationskultur til at skabe fremdrift i projekter
  • evner til at navigere i ledelsessproget om gevinstrealisering i projekter og porteføljer.

Denne uddannelse har ikke flere afholdelser

Modulets temaer og opbygning

På ’Projektstrategi og -organisation’ lærer du at forstå og analysere den organisatoriske struktur. Du får en forståelse for effekten af den kultur og de netværk, som virksomheden og projektdeltagerne er en del af. Du bliver i stand til at anvende det aktivt i din projektledelse, når du planlægger dine indsatser.

Du kommer til at arbejde med:

  • strategibegreber
  • porteføljestyring
  • værdiskabelse, udviklingsfaser og livscyklus
  • organisationskultur
  • gevinstrealisering.

Opbygning:

Undervisningsdage: 6 dage
ECTS-point: 10 ECTS-point
Djøf og DTU samarbejder om Diplomuddannelsen i ledelse. Uddannelsen udbydes af DTU, som varetager undervisning og eksamen.

Vær opmærksom på prisstigninger. Se mere under ’Pris og praktisk info’.

Kursets form og didaktik

Diplomuddannelsen i projektledelse har et stærkt fokus på at skabe transformativ læring gennem aktionslæring. Ny forskningsbaseret teori bliver kombineret med øvelser i at praktisere projektledelse og evnen til at eksperimentere med dit projektlederskab i egen praksis. 

Resultatet er et bæredygtigt grundlag for at anvende det lærte i egen organisation. Gennem undervisningen på modulet danner du empiri via iagttagelser af praksis og eksperimenter, der relaterer sig til en konkret problemstilling i dit projekt i egen organisation. Denne problemstilling kan du tage videre med i eksamensopgaven, fordi empirien, du har beskrevet i feltnoter, kan indgå som bilag til det skriftlige produkt.

Ved afslutningen af modulet har du allerede samlet den væsentligste empiri til eksamen, fordi det er en del af den læring, der sker på modulet. Eksamen er en del af den transformative læringsproces, hvor du også bedømmes på dine kompetencer i praksis. Eksamen involverer derfor din anvendelse af det tillærte i projekter fra din egen organisation, der gør det muligt at vurdere, hvad du kan, og ikke kun, hvad du ved. 

Eksamensform

Du afslutter ’Projektstrategi og -organisation’ med en mundtlig eksamen kombineret med et skriftligt produkt. Den mundtlige eksamen og det skriftlige produkt behandler problematikker og udfordringer i dine projekter i din organisation. Den skriftlige del har form af en rapport, der omhandler udvalgte områder i dit projekt. Du kan gennemføre eksamen individuelt eller i en gruppe på to eller tre studerende. Bedømmelsen sker ud fra modulets læringsmål og den gældende eksamensbekendtgørelse.

et samlet overblik over Diplomuddannelsen i projektledelse her.

Djøf og DTU samarbejder om Diplomuddannelsen i ledelse. Uddannelsen udbydes af DTU, som varetager undervisning og eksamen.

Se alle