]]>

Kursus

Strategiproces - udvikling og design

Få redskaberne til at udvikle og designe den strategiproces, der matcher situationen i netop din virksomhed. Du lærer at bruge forskellige metoder i strategiprocessen – fra analyser til eksekvering.

Startdatoer

27/02-24
København K
13/05-24
København K
29/10-24
København Ø

Varighed

5 dage
09:00-16:00

Pris

26.900 kr. ekskl. moms
Medlemmer

Se alle priser

Hvem henvender kurset sig til?

Du arbejder med strategi eller strategisk planlægning som en del af virksomhedens samlede strategi. Måske er du allerede i gang med en strategiproces eller skal det lige om lidt. 

Du ønsker at øge kvaliteten i strategiarbejdet, og du savner redskaber til at sikre en god strategiproces, der matcher virksomhedens strategiske udfordring. 

Du er fx business developer, business consultant, forretningsudvikler, project manager, innovation lead, strategy manager eller tilsvarende titler. Du kan også være linjeleder eller faglig leder med ansvar for hele eller dele af virksomhedens strategiske procesudvikling.  

Du arbejder formodentlig i den private sektor eller for en offentligt ejet virksomhed. 

På kurset får du:

  • viden om udviklingen i de forskellige strategiskoler 
  • indsigt i, hvilke typer strategier der findes, og hvordan du arbejder med strategi i en specifik kontekst 
  • redskaber til at tilrettelægge din strategiproces ud fra forskellige situationsbeskrivelser  
  • værktøjer til at udvikle din konkrete strategiproces 
  • skabeloner til strategiens konkrete leverancer    
  • metoder til at holde styr på interessenter og risici 
  • sparring og feedback på din strategiproces ud fra behov og situationsbeskrivelse 
  • netværk med andre, der arbejder i lignende position som dig eller med samme opgaver. 

Kursets indhold

Forløbet ’Strategiproces – udvikling og design’ giver dig metoder og redskaber til at arbejde struktureret med din strategiproces ud fra forskellige situationsbeskrivelser.  

I løbet af fem dage får du hands-on viden, redskaber og sparring til at udvikle og designe en strategiproces, der tager udgangspunkt i din virksomheds specifikke strategiske udfordring. Du får konkrete værktøjer til indholdet i processen og hjælp til at identificere de vigtigste spørgsmål, og du lærer at opstille en proces med et balanceret fokus på analyse, involvering og output. 

Efter kurset har du: 

  • et stærkt fundament for din virksomheds strategiproces   
  • en varieret metodesamling, du kan anvende i kommende strategiprocesser 
  • et komplet strategiskelet og en færdig plan, der er brudt ned i leverancer med de rette designparametre, så du er klar til at arbejde videre.

Du får ikke kun én metode, men mange, så du kan vælge præcis den, der passer til den strategiproces, din virksomhed står over for. 

 

Vælg startdato

  • Før start

    Inden forløbet læser du forskellige artikler om strategi.
    Læs mindre
  • Dag 1

    27. februar 2024, kl. 9.00 - 16.00
    Sted: Nørre Voldgade 106, 5. 1358 København K

    Første dag får du en introduktion til de grundlæggende strategiskoler. Du får indblik i strategi på forskellige niveauer og strategiprocessens faser og kendskab til de forskellige typer af strategi.  

    Undervejs arbejder du med at definere en skarp situationsbeskrivelse for dit kommende strategiarbejde. 

    Dagen giver dig: 

    • viden om meningen med strategi samt strategiens historie og skoler 
    • overblik over forskellige typer af strategi og forskellige niveauer i strategi  
    • indblik i centrale begreber som fx vækstmatrice, strategisk positionering og strategihuset 
    • redskaber til indholdet i den gode strategiproces, fx planlægningsfasen med fokus på at få en indledende forståelse af strategiens designparametre 
    • træning i at bryde den strategiske udfordring ned i forskellige elementer og definere en skarp situationsbeskrivelse, der danner grundlag for designet af din kommende strategiproces
    • refleksioner over, hvordan du bruger anledning og fokus for strategien som input til at designe en proces. 

    Du får udleveret bøgerne ’Ejerskab og strategi’ og ’Playing to win’. 

  • Dag 2

    28. februar 2024, kl. 9.00 - 16.00
    Sted: Nørre Voldgade 106, 5. 1358 København K

    På dag 2 arbejder du videre med din situationsbeskrivelse. Vi dykker ned i de forskellige designparametre, som du skal bruge til at udvikle din strategiproces. Undervejs øver du dig på konkrete cases. 

    Dagen giver dig: 

    • redskaber til at gennemskue, hvornår en strategiproces er relevant 
    • indblik i, hvordan strategiprocessen ser ud i forhold til forskellige situationsbeskrivelser 
    • metoder til at identificere den relevante strategitype for din virksomhed 
    • indsigt i strategiens nøglespørgsmål og centrale metoder, fx design thinking, som du kan bruge som afsæt for strategiudvikling 
    • træning i at finde frem til, hvilken tilgang der egner sig bedst til din egen strategiproces  
    • træning i at bruge designparametre i strategiprocessen, fx begreberne kontekst og proces, som er de drivende elementer, når du vælger de rette design ud fra din egen situationsbeskrivelse. 
  • Dag 3

    29. februar 2024, kl. 9.00 - 16.00
    Sted: Nørre Voldgade 106, 5. 1358 København K

    På dag 3 dykker vi ned i næste lag af strategiprocessen. Du arbejder med de konkrete leverancer for processen: analyser, workshops og strategimateriale. Du får en dybere forståelse for de elementer, der bør være en del af strategiprocessen, og hvordan processen skal se ud i praksis.  

    Dagen giver dig: 

    • indblik i, hvilke strategiske analyser du skal gennemføre for at sikre et styrket beslutningsgrundlag for processen 
    • et dybt indblik i forskellige typer af analyser for organisation og marked 
    • indblik i, hvilke møder du skal holde for at sikre nødvendigt input, involvering og beslutningskraft 
    • viden om, hvilke elementer du som minimum skal afdække, og hvad et komplet strategiskelet skal indeholde 
    • introduktion til en komplet drejebog for design af strategiprocessen og træning i udvalgte værktøjer
    • caseeksempler på best practice for strategiproces og -leverancer. 

     Du forbereder dig til dag 4 ved at udfylde en drejebog for din egen strategiproces med problemformulering, analyser, milepæle og valg af strategiskabelon. 

  • Dag 4

    21. marts 2024, kl. 9.00 - 16.00 (grupperum)
    Sted: Nørre Voldgade 106, 5. 1358 København K

    På dag 4 arbejder du med dit udkast til drejebogen for din strategiproces. Du får mulighed for at trykprøve din strategiproces og får input fra underviseren og de øvrige deltagere. 

    Dagen giver dig: 

    • gruppearbejde med præsentation og feedback på udkast og centrale overvejelser om designparametre 
    • videndeling og feedback fra underviser 
    • introduktion til risiko- og interessentledelse  
    • træning i at udfylde værktøjer som tillæg til drejebogen for strategiprocessen. 
  • Dag 5

    22. marts 2024, kl. 9.00 - 16.00
    Sted: Nørre Voldgade 106, 5. 1358 København K

    På dag 5 følger vi op på din strategiproces, og du får sparring og hjælp til udestående spørgsmål.  

    Du får flere værktøjer til strategieksekveringen, og vi introducerer dig til flere centrale elementer som strategisk oversættelse med afsæt i fx Must-Win Battles og adfærdsdesign inspireret af fx Daniel Kahneman. 
     
    Dagen giver dig: 

    • sparring på din strategiproces, som du har haft mulighed for at arbejde med 
    • videndeling med dine medkursister, hvor I giver og får input på jeres strategiprocesser 
    • værktøjer til succesfuld strategieksekvering og -styring 
    • input til fx storytelling, projektledelse, strategisk oversættelse og adfærdsdesign som centrale discipliner  
    • inspiration til transformation og strategieksekvering, centrale dogmer for succesfuld strategi, best practice og centrale faldgruber. 

Hvorfor lære om strategiprocessen?

For mange strategiprocesser bliver unødigt lange, fordi de ikke tager udgangspunkt i virksomhedens konkrete situation og strategiske udfordring. 

På kurset ’Strategiproces – udvikling og design’ lærer du at kigge ind i strategidisciplinen og udvælge de rette elementer – og frem for alt med den rette balance – til den konkrete situation. 

Når du har forskellige strategiredskaber, -metoder og -tilgange at vælge imellem, kan du langt lettere sikre, at din strategiproces matcher det strategiske fokus og niveau i netop din virksomhed. På den måde kan du bedre bygge en operationel strategiproces, der passer til den specifikke organisatoriske og markedsmæssige kontekst – og dermed øger muligheden for en succesfuld strategieksekvering. 

Hvem underviser?

Nikolas Bakke

Nikolas Bakke
Senior Manager, H&B | Hildebrandt & Brandi

Nikolas har mere end ti års erfaring i at drive strategiudvikling på særligt koncern- og forretningsniveau. Han har drevet mere end 70 strategiske projekter for større og succesfulde danske virksomheder. I tillæg har Nikolas tidligere fra 2014 til 2018 undervist kandidatstuderende på Aarhus Universitet i forretningsudvikling. Han er medforfatter til bogen ’Ejerskab og strategi’ (2023) fra Akademisk Forlag.

Kursets form

Undervisningen på kurset bygger på erfaringer fra flere hundrede succesfulde strategiprocesser. Vi veksler mellem teori, værktøjer, forskning og eksempler kombineret med øvelser og refleksioner over egen praksis. Målet er, at du kan bruge de lærte redskaber og metoder i praksis; derfor arbejder du også med din egen strategiproces undervejs på kurset og i individuelle hjemmeopgaver. 

Du får løbende feedback på din strategiproces, og du får rig mulighed for at diskutere med de øvrige deltagere i praktiske øvelser, i gruppearbejde og i drøftelser i plenum. 

Undervejs forstærker Djøfs digitale læringsportal din læring med forskellige læringsaktiviteter og materialer. Sammen gør vi noget godt for miljøet ved at spare på det trykte materiale. 
Log på portalen fra en browser, når som helst du har brug for det, og lær de andre deltagere og underviseren at kende allerede før kurset.  

Pris og praktisk info

  • Pris
  • Ikke-medlemmer
    29.900 kr. (ekskl. moms)
  • Medlemmer
    26.900 kr. (ekskl. moms)
  • Dato og tidspunkt
  • 27. - 29. februar 2024, kl. 9.00 - 16.00

    21. - 22. marts 2024, kl. 9.00 - 16.00

  • Kursets referencenr.
  • 38677
  • Frist
  • Tilmeldingsfrist
    22. februar 2024 kl. 12:00


    Afmeldingsfrist
    27. januar 2024
  • Yderligere info, kontakt
  • Margit Jørgensen

    Margit Jørgensen
    Kursusansvarlig
    maj@djoef.dk
    33 95 98 73

  • Behandling af personoplysninger
  • Når du deltager i et arrangement hos Djøf, behandler vi nogle personoplysninger om dig. Du kan læse mere om Djøfs behandling af personoplysninger i vores privatlivspolitik.

Se alle